Menggunakan periuk, kuali dan perkakasan memasak yang sama setiap hari tentunya menjadikan ‘rupa parasnya’ tidak lagi nampak berkilat seperti baru dibeli. Tambah teruk lagi keadaannya, jika sudah bertahun-tahun digunakan mesti periuk belanga ada yang menjadi hitam lenggam.

Jika difikir-fikir, macam tidak seronok pula menggunakan perlatan memasak yang buruk bentuknya itu. Takkan dibuang pula dan beli yang baru, walhal elok lagi digunakan.

Jadi, cuba petua yang dikongsikan oleh Kalaivani Krishnasamy ini. Terbukti perkakasan memasaknya begitu bersih dan berkilat. Jom semak.

 

langkah demi langkah

  1. Sediakan periuk or kuali yg besar..ikut perkakas rumah yg nak dibersihkan..so kena besar darpd bhan yg kite nak bersihkan tu..masukkan air paip..dan masukkan asam keping dlm 6-7 cam tu..tunggu smpai air mendidih.

 

2. Nmpak tak sis2 ade kesan warna coklat ckit..so nak hilangkan bnda ni..masukkan bowl ni dlm air yg sedang mendidih tu..

3. Msuk dlm smpai tenggelam pun blh..tunggu dlm dua minit..nanti kite tgk hasilnye ok..

4. Nmpak tak warna cawan ni dah bertukar kaler..sbb kdg2 kalau kalai malas kalai letak kat api terus nak didihkan air..so tukar kaler lah..
5.  Ambe bowl tadi..masukkan yg ni pulak..sama juga..tunggu 2 minit..rajin terbalik2kan..pas tu keluarkan dari air mendidih..sental pakai sabun buruh pun blh..nak pakai axion pun blh..

6. Ni hasilnye..berkilatkan..dah sental..gosok..pastu bilas…bagi jemur skjp..

sumber : Kalaivani Krishnasamy via MAHN

Tinggalkan Komen