Sejak pandemik berkebun sudah menjadi aktiviti digemari antara kita di kawasan perumahan.

Pokok Tak Kecut, Daun Tak Hijau, Rupanya Tanah Tak Subur, Lelaki Ini Guna Sisa Makanan

Ia menjadi hobi untuk mengisi masa lapang, malah ada yang didorong oleh faktor ekonomi untuk menjana pendapatan sampingan keluarga.

Biasanya sayuran-sayuran menjadi pilihan kerana mudah diusahakan serta cepat matang jika dibandingkan dengan tanaman lain.

Namun bukan mudah untuk mendapatkan tanaman segar serta sihat, terutamanya bebas daripada racun serangga atau baja kimia.

Jadi salah satu cara untuk memastikan pokok membiak dengan subur salah satunya membaja tanah dengan menggunakan sisa bahan makanan.

Seterusnya ikuti langkah demi langkah yang dikongsi oleh lelak ini.

Nak kongsi cara membaja tanah menggunakan sisa makanan yang mesra alam. Di sini sisa yang ada adalah perut ikan, nasi dan hampas kelapa. Boleh ikuti langkah-langkah mudah berikut untuk mendapatkan tanah yang subur untuk tanaman anda. Sila klik pada gambar-gambar tersebut untuk penerangan tambahan.

Langkah 1: Sediakan sisa makanan yang ada.

Apa-apa saje sisa makanan bole. Cuma kalau yang terlalu berminyak tu akan ambil mase lebih lama. Saiz sisa mknn juga main peranan.

Langkah 2: Buat lubang seperti dalam gambar sedalam 1 kaki. Lagi dalam lagi bagus, utk kurangkan risiko dikorek haiwan liar @ dihurung semut dan lalat.

Sebaiknya satu kaki ke atas. Kalau tanam di tempat terbuka, lebih baik gali dalam skit. Untuk elak dari dikorek haiwan liar.

Langkah 3: Isikan campuran perut ikan,nasi dan lain2 sisa makanan ke dalam lubang.

Masukkan sisa2 makanan yg ada ke dalam lubang. Kulit nangka, cempedak, rambutan dll seme bole campak belaka.

Langkah 4: Masukkan hampas kelapa ke dalam lubang tadi. Ini bagi mengurangkan bau busuk ikan tadi. Timbus kembali lubang2 tadi.

Taburkan hampas lepas masukkan sisa mknn tadi.

Langkah 5: Selepas 2,3 minggu tanah sudah tersedia untuk digunakan untuk tanaman.

IKLAN

Lepas 2 3 minggu, gemburkan tanah tu. Kalau masih ada lagi sisa yg blom reput, bagi lagi skit masa supaya proses pereputan berlaku dengan sempurna sebelum bercucuk tanam.

Selamat mencuba!

Sumber: Norahim Ibrahim

Trending: Bekalan Makanan Terputus, Kanak-Kanak Nekad Panjat Balkoni Flat Kibar Bendera Putih. Warganet Sebak Lihat Tindakan Bahaya Ini.

Trending: Dua Tahun Pendam Hasrat Ingin Miliki Tandas Sendiri Di Rumah, Tak Sangka Kibar Bendera Putih Bantu Capai Impian. 

Trending: Rupanya Bukan Calang-Calang Yang Mulakan Kempen Bendera Putih Ini, Rupanya Aktivis Masyarakat Yang Prihatin. 

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club