Kangkung erupakan jenis tanaman yang banyak dijual di pasaran. Kangkung banyak ditemukan di kawasan berair.

Biasanya kangkung di masak tumis belacan, sayur untuk nasi goreng atau kankung masak lemak pun sedap.

Selain beli di kedai, kangkung mudah ditanam dihalaman rumah. Biasanya kita akan tanam dalam tanah, tapi cara ini dengan hidroponik iaitu hanya menggunakan air.

Menurut puan Farazeean Ilyas, beliau mengunakan teknik hidroponik untuk menanam kangkung. Paling menarik setelah lima hari anak kangkung mula membiak. Beliau hanya menggunakan benih untuk semaian didalam bakul. Memang mudah cara ini.

Jom lihat perkongsian ini.

Baru cuba-cuba nak tanam kangkung guna teknik hidroponik. Ini hasil setelah semai benih selama lima hari. Bakul dan benih semua beli di kedai eco je.

Biji benih kangkung kenakan air tapi jangan sampai tenggelam sangat.

IKLAN

Sediakan macam ni je sis. Isi air baldi dalam baldi tu paras2 permukaan tapis. Pastu tabur je benih. Juga guna keratan batang kangkung pon boleh. Rendamkan akar dekat air. Untuk tegakkan selit akar dekat lubang-lubang tapis tu tegak lah. Cubalah

Benih Eco 

Ada juga netizen berkongsi tanam di tanah menggunakan benih dari kedai Eco.

IKLAN

“Benih kangkung kedai eco..4/5 Hari skali kutip hasil”

Memang mudah kan. Selamat mencuba!

 

Sumber: Farazeean Ilyas