Meyuntik gaya dekorasi kediaman agar nampak selesa dan segar untuk dihuni oleh keluarga, tentunya bila mana diserikan dengan pokok-pokok hiasan memberi gaya istimewa.

Namun bab menjaga pokok-pokok yang ditanam di dalam rumah perlu perhatian dan penjagaan khusus. Perlu dipastikan terima cahaya matahari dan disiram selalu.

Pun begitu, dengan adanya teknik tanaman Di dalam botol kaca ini atau dikenali sebagai terrarium, penjagaannya lebih mudah dan nampak begitu comel.

Jom semak perkongsian ini.

Asalamualaum semua, saje nak share terrarium yang mak saya tanam. Dari sudut penjagaan memang sangat mudah.

Uniknya pasal terrarium ni, dia tak perlukan cahaya matahari dan air untuk hidup setiap hari.

Ada yang tanya, “Abistu macam mana pokok-pokok dalam pasu ni nak hidup?” Nampak tak ada lampu led tu? Haaa tu pengganti kepada cahaya matahari.

Kalau air? Tak kan pokok ni tak perlu nak siram air langsung .” Yaa tak perlu pon siram pokok ni setiap hari kerana dalam pasu kaca ni akan ada proses ekosistem yang akan keluarkan wap-wap air. Jadi dari situ pokok-pokok ni dapatkan air.

Tak rasa pelik ke macam mana pokok ni terperangkap dalam botol kaca tapi boleh hidup elok je. Amazing kan.

Sumber : Affifah Salleh via Kebun Bandar : Jom Tanam Sendiri