Ada baiknya ibu ayah mempunyai kesedaran dalam pemilihan makanan dan minuman yang sihat untuk diberikan kepada anak-anak. Ini penting dengan tujuan untuk memastikan kesihatan anak berada di tahap yang baik.

Ini kerana sebagai sedia maklum, melalui pemakanan yang diambil setiap hari boleh menjadi cerminan atau kayu pengukur kepada tahap kesihatan seseorang itu.

Bahkan menurut Dr Mazliana Mazlan ada makanan atau minuman yang perlu dielakkan seperti sebagai contohnya minuman bergas. Ujarnya tidak ada baiknya seseorang itu minum air bergas meskipun dilabel sebagai ‘pilihan lebih sihat’ dan dia sangat-sangat merayu agar ibu ayah prihatin tentang itu.

Tolong jauhkan anak-anak kita dari air gula bergas macam ni.

Tak ada yang baik pun, walau ia berlabel ‘pilihan lebih sihat’.

Yang banyak, hanyalah gula. Walaupun ditulis zero kalori tanpa gula, dan diganti dengan pemanis tiruan, tetap ianya bukan untuk kita jadikan sebagai minuman anak-anak.

Gula ni, ketagih dia lebih teruk dari ambil dadah kokain. Anak akan tak suka pada rasa tawar dan kurang manis, jika lidah mereka dah terlalu biasa dengan makan minum manis.

Anak akan mudah nak reject nasi, tak nak makan buah, tak pandang langsung sayur. Sebab deria rasa mereka hanya suka yang manis-manis saja.

Sebab tu kita kena elakkan ajar anak makan yang manis-manis sangat, terutama di awal usia anak kenal makanan. Biar anak kenal manis dari buah, sayur dan makanan segar je.

5 sebab kena elakkan anak-anak dari air bergas tinggi gula, tinggi pemanis, tinggi pewarna dan perasa tiruan.

  1. Tambah berat badan anak, jadikan anak di tahap obesiti.
  2. Anak tak dapat nak appreciate rasa manis asli dari makanan manis semulajadi contohnya buah-buahan.
  3. Asis fosforik dari air bergas hakiskan kalsium dari tulang, yang akan buatkan tulang anak tak kuat dan mudah patah.
  4. Aspartame, pemanis tiruan yang banyak digunakan, beri kesan neurotoxin dan boleh rosakkan otak anak-anak.
  5. Pewarna tiruan, contohnya pewarna karamel, sebagai salah satu bahan yang bersifat karsinogen, membawa kepada risiko kanser.

Sama-sama kita cuba ya, supaya anak tak pandang langsung air macam ni. Sebab bila mereka tahu betapa bahayanya kalau mereka dah mula minum, sampai ke hujung usia pun mereka akan cari.

Janganlah terpedaya walaupun ditulis label ada ekstrak stevia.

Sumber : Mazliana Mazlan

Jom saksikan video menarik Cabaran Pegang Ular, Berani Ke? dari adik-adik BK kita ni.

 

IKLAN

Tonton juga video ini, rasa-rasanya apa yang menarik jika kita shopping di beberapa kedai yang dianggap ‘kedai saka’ ni ye?

ARTIKEL MENARIK : Berminggu-minggu Batuk Tak Hilang, Rupanya Petua Dari Aunty Cina Ni Yang Serasi Bantu Anak Pulih!

LAGI ARTIKEL MENARIK :15 Minit Jaraknya, Anak Kembar Sepasang Ni Dilahirkan Lain Bulan & Lain Tahun!

Keriangan Famili, jom kita melancong secara maya bersama E-Keluargagader dengan menonton video percutian di The Bentong Farm. Best kalau dapat bawa anak-anak ke sana.

IKLAN

Lagi video menarik!

Baca Ini Juga :Tiba-tiba Tiada Elektrik, Ambilkan Saja Cotton Bud & Buat DIY Untuk Jadikan Lilin. Boleh Tahan Berhari-hari!

Nak macam-macam info? Sila subscribe channel Telegram KELUARGA  dan join keluargagader club