Tular di media sosial mengenai sebuah kereta yang terbakar dan seorang lelaki didakwa berjalan dengan keadaan hampir seluruh badannya terbakar.

Kejadian ngeri ini berlaku di Jalan Syed Omar, Kg Syed Omar, Kangar, Perlis. Memetik laporan dari Harian Metro, Ketua Polis Daerah Kangar Superitendan Wari Kiew berkata, siasatan pihaknya mendapati mangsa berusia 28 tahun itu merupakan pesakit psikiatri yang masih menerima rawatan.

Lelaki yang melecur 96 peratus badannya selepas membakar diri dalam kereta di Jalan Kampung Syed Omar di sini semalam, meninggal dunia hari ini.

Rentetan daripada video yang tular, seorang pengguna facebook, yang dikenali sebagai Dr Syahr Musafir memberi panduan bagaimana bertindak apabila menghadapi atau melihat situasi sebegitu.

Ini tindakan kena buat

Dulu masa sertai Kedat Bomba di sekolah menengah, pernah diajar sekurang-kurangnya cara nak mematikan api pada badan mangsa itu dengan menggunakan kain/jaket, kalau ada air botol atau apa saja air boleh basahkan kain lalu selimutkan mangsa.

Paling bagus adalah gunakan pemadam api atau fire extinguisher. Spray kepada mangsa dari bahagian belakang supaya api terpadam.

Saya telefon Balai Bomba Kota Bharu pagi ini bertanya, kata pegawai bomba yang menjawab panggilan saya kita boleh beli saja pemadam api kecil dan boleh simpan dalam kereta just in case berlaku emergency seperti ini.

Boleh beli di Shopee, yang ini jenis tiada tarikh luput >> https://shp.ee/e8cajap

Dan saya beli juga jenis kedua ini >> https://shp.ee/jj2wqe7 atau >> https://shp.ee/j8ieiq7 (sekarang ada diskaun 71%)

Saya letak 2 botol pemadam api berlainan jenis dalam setiap buah kereta.

Kita beringat ketika mampu bersedia ni. Jika tak guna untuk diri sendiri, moga dapat guna pemadam api ini untuk membantu mangsa kebakaran seperti dalam video tadi.

Beberapa tahun dulu kita lihat kejadian orang ramai merakam mangsa yang sedang lemas selama beberapa minit di negara luar, sebelum akhirnya barulah ada orang cuba menyelamatkannya tetapi sudah terlambat, mangsa tak dapat diselamatkan.

Semoga kita semua dijauhkan daripada musibah sebegini, sekiranya berlaku kepada kita semoga kita dibantu dengan segera dan semoga apabila kita melihat kejadian sebegini kita akan jadi masyarakat yang prihatin yang membantu mangsa… Janganlah rakam berlebihan. Dan semoga kita tidak jadi orang yang tengok saja kejadian depan mata macam menonton babak filem.

(Maaf ye saya tak share video tu, dan gambar ini pun saya blur-kan mangsa)

DISCLAIMER: Maaf ye, saya tak salahkan perakam video ye. Posting saya ini memperingatkan saja, tentang kena bersedia (contohnya pemadam api) dan tentang membantu (tak kisahlah cara apa). Rakam video pun membantu juga ni – sebagai bukti kejadian, saksi dan sebagainya. Tiada satu apa pun yang sia-sia, ya Allah, moga Allah selalu jadikan kita manusia yang memberi manfaat kepada orang lain. Aameen.

 

Sumber: Syahr Musafir

Bacaan lanjut: 

IKLAN

Seakan Memberi Tahu Tidur Tak Cukup Setelah Bergelar Ibu, Neelofa Kongsi Kapsyen Ringkas, Tapi Ini Komen Netizen.

Nak Halau Monyet Masuk Kebun, Ular Sawa Nampak ‘Real’ Hanya Guna Tayar Terpakai, Netizen Kagum!

Nak Kos Murah Bila Nak Ubah Suai Rumah, Perunding Kewangan Ini Bagi Trik Mudah Kena Tahu, Baru Boleh Jimat!

Hanya Guna Baja Bancuh Sendiri, Pokok Limau Kasturi Berbuah Lebat Sepanjang Tahun!

*Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club

MedicKeluarga: Dialisis, Peluang Kedua Pesakit Ginjal. Pakar Buah Pinggang Ni ada jawapannya.

IKLAN

MedicKeluarga: Obesiti dalam keluarga atasi cara selamat. 

MedicKeluarga: Berapa lamakah luka jahitan czer atau caesarean akan pulih? Bilakah masa sesuai untuk memulakan hubungan intim?

MedicKeluarga: Mandi malam ketika hamil. Ada pendapat kata nanti bengkak kaki. Pakar ini jelaskan lebih lanjut. 

MedicKeluarga: Betul ker ni, makan atau minum pati ikan haruan mampu sembuhkan luka operation dengan cepat? Pakar ini jelaskan lebih lanjut. 

Bintang Kecil:Pening kepala melihat telatah adik-adik BK kumpul marshmallow tapi kecoh satu kampung dibuatnya. Agaknya siapa yang menang cabaran kali ini? Mari kita saksikan.

Follow dan subscribe Youtube Channel @BintangKecilMy#BintangKecilMy #BintangKecil #KitakanJuara