Bila baca cerita Cik Ain di facebooknya rasa terinspirasi nak kuruskan badan. Berjaya menurunkan berat sebanyak 30kg adalah satu kejayaan paling besar buat semua wanita.

Paling penting Cik Ain atau nama sebenarnya Nurfarahain Aziz langsung tak gunakan sebarang ubat kurus untuk turunkan berat badannya. Hanya amalkan pemakanan yang sihat sahaja katanya. Jadi kalau Cik Ain boleh mengapa kita tak boleh kan?

Jom ikut cara Cik Ain.

Cik Ain nak bagi tip ni sapa yang duk tanya apa tip. Ok ni rahsia cik ain?

Empat tahun memang saya alami masalah berat badan. Dulu tak makan nasi sehari memang tak boleh duduk. Sehari makan nasi 2 kali..hehehe pastu mesti ambil makanan manis seperti coklat, kek dan minuman manis. Dulu air putih lagi la tak minum, semuanya minum air ais ja.

Petang nak jogging tak larat, badan rasa letih, jalan lama pun tak larat. Naik tangga jadi penat sebab berat badan.

Tahun 2016 saya dah start nak diet. Memang betul betul nak diet, bukan sebab nak cantik Tapi nak jaga kesihatan.

Minggu Pertama
Start diet minggu pertama tu ambil jugak nasi cuma ambil sedikit nasi sahaja. Lepas tu ambil air putih banyak, sehari 2 botol air.

Makanan berminyak, berlemak, bertepung semua tak ambil, sebelum pukul 7 malam saya cuma makan buah atau benda-benda yang tak berat.

Minggu Kedua
Teruskan juga makan macam minggu pertama, sebab nak kurus kan…hehehe. Sarapan pagi wajib ambil telur 2 biji separuh masak, tengahari ambil nasi tapi sedikit sahaja, lauk ayam bakar, sup sayur makanan yang berebus, sayur dan ikan bakar dan rebus.

Petang makan buah dan air suam sahaja. Lapar macam mana pun, kena minum air putih banyak. Malam dah rasa kenyang sebab minum air putih banyak.

Minggu Ketiga
Makan juga macam minggu pertama dan minggu kedua, yang penting ambil air kosong banyak. Sangat bagus. Lepas pada minggu ketiga pelan-pelan tak ambil nasi cuma ambil lauk sahaja contoh bakar, rebus, dan sup sayur.

IKLAN

Nasi saya tak ambil. Kalau rasa lapar minum ja air putih buat kita ada tenaga sikit.

Minggu seterusnya
Sarapan pagi 2 biji telur separuh masak dan (wajib) air putih

Tengahari
Ayam bakar, sup, air putih

Petang (Sebelum 7 malam)
Buah buahan, sup sayur dan air putih

IKLAN

Tip nak jaga perut tak nak buncit
Lepas makan jangan mandi dan lepas makan jangan minum air selama satu jam. Lepas tu baru minum air, tapi air kosong ja..hehehe

Alhamdulillah berat semakin turun, amal jaga permakanan, jaga kesihatan ada masa petang mesti jogging seminggu 3 kali pun dah ok. Bagi keluar peluh saja. Sahari mesti minum 3 botol air kosong, buat kita jadi kenyang.

Siapa yang nak kurus, nak jaga kesihatan boleh ambil tip ni hehehe. Siapa tak nak kurus kan? Semua nak kurus kan, nak pakai baju cantik-cantik kan. So kena betul-betul tekad nak jaga badan, nak jaga kesihatan dan nak kurus.

Kalau ada perkataan “nantilah aku diet”? Sampai bila nak ‘nantilah’? Sampai sakit sebab lebih berat badan. Sekaranglah kita kena ubah, siapa lagi nak ubah kalau bukan kita sendiri. Tekad yakin dengan diri sendiri.

Siapa yang duduk tanya Cik Ain sangat macam macam nak kurus. Ambil tip atas tu semua dan cuba buat. Insyaallah kalau kita yakin dengan diri kita insyaallah berjaya.

Cik Ain memang tak ambil langsung sebarang ubat kurus, Cik Ain hanya amal permakanan sahaja. Kalau cakap orang tak akan percaya orang akan kata makan ubat kurus. Tapi sebenarnya cuba amal permakanan yang sihat macam cik ain cakap ni. Insyaallah.  Alhamdulillah sekarang turun 30kg, cuma amal permakanan yang sihat sahaja.

Kredit: Nurfarahain Aziz