Jika ditanya tentang alasan seseorang memelihara kucing tentu ada kisah dan ceritanya. Begitu juga dengan wanita ini yang pada mulanya tidak terfikir untuk memelihara kucing tapi selepas berkahwin, minat dan cintanya pada haiwan berbulu ini terdorong kuat oleh suaminya.

Kini minat dan cintanya turut terarah pada Si Bulus ini. Bukan sahaja sekadar suka-suka malah sanggup peruntukkan wang gajinya untuk pastikan haiwan peliharaannya serba serbi mencukupi.

Ikuti perkongsiannya.

Gambar 5 minit pertama

Bawak 6 ekor balik kg, ibarat bawak baby 6 orang, macam-macam ragam. Sampai lia terbaring kat seat belakang sebab semua nak duduk atas riba.

Setelah 5 minit berlalu

Semua dah kelam kabut nak duduk kat driver. @unclenaim drive sambil riba anak-anaknya. Hehe.. Hakikatnya lia bukan peminat kucing, tetapi semuanya berubah setelah mendirikan rumah tangga, disebabkan pasangan yang terlampau sukakan kucing.

Kalau dulu, pantang bau tahi kucing abis sekampung kecoh, sekarang hari-hari kutip tahi kucing. Hari-hari juga borak dengan kucing sebab tak ada sesiapa kat rumah, kucing sebagai peneman borak.

Selain pengalaman manis yang dilalui oleh Nor Filianie bersama kucing-kucing kesayangannya itu.  Turut dikongsikan juga diakun fbnya tentang kos yang ditanggung untuk memelihara kucing bila ada yang sakit.

Ini perkongsiannya.

Sebabkan semua tak sihat dan kemurungan, terpaksalah bawa pergi vet.

Baby = demam + sakit telinga
Boboy = demam + sakit telinga + sakit mata
Bean= demam + kemurungan (jelly meninggal)

Terkejar-kejar sampai vet pukul 8:50 pm, pintu dah tutup. Dengan muka kesian minta juga buat rawatan. Sepatutnya klinik tutup pukul 9:00 pm. Tapi dia bagi masuk juga (doc sangkakan seekor, tapi turunkan 3 ekor).

Dalam hati, malam ini RM300 melayang kat vet ni, sebab biasanya vet mahal, selalu pergi kerajaan punya.Tapi bila tengok bil nak bayar RM150 lega serta merta, berpatutan sebab macam-macam ubat dia kasi.

IKLAN

Demi kucing kesayangan, terpaksa berhabis, Insyallah ada rezeki buat kucing-kucing ini. Dan pernah berkata, salah satu sebab nak kerja sebab maintenance kucing yang tinggi. Terpaksa cari duit untuk kebajikkan mereka terjamin.

Pengalaman setahun jagung bela kucing:

1. Makanan 16kg/ bulan (kucing dalam rumah RM300)
2. Makanan 16kg/ bulan (kucing luar rumah RM100)
3. Pasir 6pack/ bulan (RM100)
4. Suplimen (Shampoo, vitamin, ubat cacing RM60)
5. Ikan + ayam (RM100)

IKLAN

Itu anggaran kasar, belum masuk lagi sangkar dan kos perubatan. Pokai lah mak..Hampir RM700 sebulan? Biar betul. Baru hari ini kira-kira. Sebelum ini main beli saja. Patot laju poket kosong .

Bak kata suami, tuan kucing punya berjimat nak beli barang sendiri, kadang makan sendiri pon tak boleh lebih-lebih sebab nak beli makanan kucing. Cumanya saya percaya rezeki mereka sentiasa ada.

Saya baru belajar semua ini, kalau sebelum ini saya bukan penggemar kucing, setelah saya menyanyangi kucing, rezeki tidak pernah putus.

Ini semua perkongsiannya setahun yang lalu, dan hingga kini Nor Filianie masih terus memelihara kucing iaitu sebanyak 10 ekor kesemuanya dan empat daripadanya sedang bunting.

Ini bermakna akan bertambah lagi jumlah kucing peliharaannya. Diakui walaupun memerlukan banyak kos untuk menjaga kucing namun kepuasan dan keseronokkan membela kucing mengatasi segalanya.

Menurutnya lagi,  “bela kucing memang murah rezeki, seronok, kadang boleh borak macam sembang dengan keluarga sendiri, bahasakan diri macam ibu dengan kucing.”Nor Fillianie

sumber : Nor Filianie Aziz