Daun pandan menjadi antara tanaman yang tidak dapat dipisahkan dengan masyarakat Melayu dek kerana sering digunakan di dalam penyediaan menu. Paling popular untuk memberi aroma masakan nasi lemak. Begitu juga digunakan dalam memberi warna dan rasa untuk kuih kemboja bakar, kek pandan dan beberapa lagi menu lainnya.

Kenyataannya, daun pandan tak hanya berguna sebagai penambah rasa dan pewarna masakan tapi juga bermanfaat bagi kecantikan dan sebagainya. Pun begitu, jika anda tinggal di kampung-kampung tentu sahaja tiada masalah untuk mendapatkan daun pandan segar untuk digunakan dengan pelbagai tujuan pada bila-bila masa.

Tapi berbeza jika kita hidup di bandar, daun pandan perlu dibeli di pasar dan kebiasaannya di jual seikat walhal yang ingin digunakan di dalam masakan umpamanya hanyalah sehelai dua sahaja. Jadi apa cara anda, untuk pastikan stok daun pandan yang sedia ada boleh digunakan di masa akan datang dan masih di dalam keadaan segar.

Menyelesaikan masalah ini, 3 wanita ini berkongsi tip yang berbeza untuk pastikan pandan dapat disimpan elok dalam masa yang lama. Nak tahu apa caranya, ayuh semak satu persatu.


Cara 1

Nie cara saya simpan daun pandan tahan lama dan fresh sentiasa…kut-kut ada peniaga nasik lemak or suri2 rumah nak cuba dipersilakan. Daun pandan tu basuh bersih2..simpul and letak kat tempat sejuk beku..siap! Berbulan2 pun fresh gitu.

PERLU BUAT :

  1. Cuci bersih daun pandan.
  2. Sumpul dan simpan di tempat beku.

sumber : Aniza Dzahir Via MAHN


Cara 2

Bukan askem viral..bkn air tebu ya..

kwn bg daun pandan byk..kalau simpan layu ditasik madu..kecut,kering..
#jadi kita frozenkn nya..
Bila perlu nyahbekukn…

PERLU BUAT :

  1. Cuci bersih

IKLAN

2. Kisar halus

3. Ambil pati dan masukkan ke dalam plastik

4. Bekukan

IKLAN

sumber : Norashikin Abd Malek


Cara 3

haaa ni buktinya…
hampir 2 minggu dah usia daun pandan ni dalam freezer umah…

masih elok rupanya…
bau pandannye pun semerbak…
so, tak lama lagi kena top up daun pandan lagi lah yer bila balik umah mertua…

PERLU BUAT :

  1. Potong dan bekukan daun panda.

sumber : Nur Asmuni Ghazaly