Mungkin masih ada pecinta kucing yang masih tidak tahu apakah makanan yang sesuai untuk kucing selain ikan rebus, wet food atau sebarang jenis yang dijual di pasaran

Perhatian kepada pemilik kucing berikut merupakan makanan yang tidak boleh dimakan oleh kucing.

Makanan yang tidak boleh di makan kucing

1.Bawang akibatkan sel darah pecah dan akibatkan masalah kurang darah

Jangan main main, segala jenis bawang termasuk bawang goreng, bawang mentah dan bawang yang telah dimasak boleh akibatkan sel darah merah pecah dan menyebabkan masalah kurang darah. Lebih bahaya adalah bawang putih. Ia adalah 5x ganda lebih bahaya berbanding bawang biasa

Makanan yang mempunyai bawang boleh menjadikan sel-sel darah merah yang dimiliki kucing anda akan jadi pecah secara tiba-tiba. Apabila keadaan ini berlaku kucing akan terdedah kepada Anemia. Biarpun kuantiti makanan yang terdapat bawang diberikan kepadanya amat sedikit tetapi peratus bahaya masih ada.

2. Susu & produk tenusu Akibatkan cirit dan masalah penghadaman

Semua jenis susu lembu perlu dielakkan tetapi jika susu kambing lebih digalakkan kerana proses susu lembu mempunyai Lactose manakala susu kambing tidak.

Sekiranya anda ingin membeli susu untuk kucing di mana-mana kedai atau Pet Shop, pastikan kandungan susu tidak mempunyai Lactose yang berbahaya untuk kucing.

3.Anggur Akibatkan masalah buah pinggang

Jauhi anggur dan kismis daripada kucing dan pastikan kucing tidak memakan buah-buahan ini kerana jika dimakan akan menyebabkan kegagal buah pinggang kucing.

4.Kopi & Coklat .

Semua jenis minuman yang mempunyai kandunga kafein di dalamnya kucing tidak boleh minum sepertimana seorang manusia meminumnya.  Jika terminum, kucing akan menjadi gelisah serta mengalami masalah pernafasan yang tidak normal atau dengan cepat. Begitu juga dengan masalah jantung kucing.

Coklat sememangnya amat berbahaya kepada kucing malahan ia boleh membawa maut sekiranya dimakan.

Ada kes yang berlaku kucing mengalami sawan, menggigil teruk dan kritikal sehingga menyebabkan berlakunya kematian terhadap kucing kesayangan!

5. Ikan mentah, daging mentah dan telur mentah

ikan mentah yang hampir sama akibatnya sekiranya kucing memakan ikan yang tidak dimasak atau direbus, ia tetap berbahaya terhadap kucing.

IKLAN

Pastinya ada bakteria di dalam daging mentah yang berbahaya serta sebarang parasit atau cacing pita yang menjadikan kucing terdedah pada sebarang penyakit.

Walau apa pun jenis telur mentah sekalipun, ia harus dielakkan kerana ia boleh menjadi keracunan makanan pada kucing selain terdedah dengan bakteria jahat.

 

Oleh itu, jangan abaikan maklumat ini supaya kucing anda terus sihat dan tiada penyakit.

Sumber: Public Health Malaysia   dan Bukit Besi Blog

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520

<<<<<

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club