Solat tarawih andai dapat ditunaikan secara berjemaah di masjid tentu lebih seronok dirasakan, tambahan pula ketika mendengar bacaan ayat-ayat suci daripada imam yang cukup merdu kedengarannya. Cukup menenangkan dan menyentuh hati. Kalau boleh setiap hari kita mahu berjemaah bersama-sama di masjid bagi mengimarahkan lagi amalan di bulan Ramadan ini.

Namun, jika ada halangan seperti kurang sihat atau anak masih kecil usahlah kecewa andai tidak dapat menghadirkan diri untuk solat berjemaah di masjid. Hakikatnya, solat tarawih ini boleh dilakukan secara bersendirian di rumah dengan bacaan-bacaan tertentu yang mudah untuk dilaksanakan.

Hal yang sama juga telah dilakukan oleh Puan Yatie Eimra ketika mengandungkan anaknya dahulu dan cara untuk menunaikan ibadah ini telah dikongsikan olehnya untuk manfaat bersama.

 

SOLAT TARAWIH SECARA SENDIRIAN

Mak-mak yang ada anak kecil atau yang tak berapa sihat dan tak dapat nak ke surau ataumasjid, bolehlah ikut cara solat tarawih yang mudah ni. Saya ambil ni dari buku solat-solat sunat kepunyaan mak saya. Cara solat tarawih ini memang ringkas dan sangat mudah nak buat (tasbih & selawat hanyalah sunat).

Seingat saya, sejak dari zaman sekolah lagi mak saya suruh ikut cara tarawih dalam buku ni bila tak ke surau. Almaklum lah, arwah ayah dah takde sejak kecil, adik-beradik yang ada kat rumah pun perempuan je. Bila 2-3 orang datang bulan serentak, dah tak dapat nak pergi surau. So belajarlah buat solat tarawih sendiri kat rumah masa tu.. Even masa mengandungkan Fydh dulu pun, alhamdulillah saya dapat buat solat tarawih setiap hari. Tertinggal sehari jer sebab dah bersalin.

Bukan setakat mak-mak, anak-anak remaja yang baru nak belajar-belajar solat tarawih pun boleh buat cara ni kalau tak berkesempatan ke surau/masjid. Mak-mak jangan jadikan alasan tak dapat pergi surau/masjid tak boleh buat tarawih.. Ramadan setahun sekali jer, jomlah kita tambahkan amalan.

NIAT SOLAT TARAWIH (SENDIRIAN)

اُصَلِّيْ سُنَّةَ التَّرَاوِيْحِ رَكْعَتَيْنِ لِلَّهِ تَعَالَي

Usolli sunnatat tarawihi rak‘ataini lillahi ta’ala

Sahaja aku solat sunat tarawih dua rakaat kerana Allah Ta’ala

DIRIKAN SOLAT TARAWIH 2 RAKAAT

Rakaat pertama – Alfatihah dan surah pilihan
Rakaat kedua – Alfatihah dan surah pilihan

SAMBUNG SOLAT TARAWIH 2 RAKAAT LAGI ( rakaat ke-3 & 4)

a) Rakaat pertama – Alfatihah dan surah pilihan
Rakaat kedua – Alfatihah dan surah pilihan

b) Bacaan doa pendek setelah salam*

SAMBUNG SOLAT TARAWIH 2 RAKAAT LAGI (rakaat ke-5 & 6)

Rakaat pertama – Alfatihah & surah pilihan
Rakaat kedua – Alfatihah & surah pilihan

IKLAN

SAMBUNG SOLAT TARAWIH 2 RAKAAT LAGI (rakaat ke-7 & 8 )

a) Rakaat pertama – Alfatihah & surah pilihan
Rakaat kedua – Alfatihah & surah pilihan

b) Bacaan doa pendek setelah salam*

Ekstra Tip :
?disebabkan solat tarawih ini dilakukan secara sendirian, lebih mudah jika baca surah Al-Ikhlas pada setiap rakaat ke-2 supaya tak mudah keliru/lupa bilangan rakaat.

?doa pendek juga merupakan amalan sunnah sahaja sebagai waktu berhenti/selingan (maksud tarawih adalah beristirehat — berhenti seketika supaya solat tarawih dapat dilakukan dalam keadaan yang tenang dan bukannya tergesa-gesa)

?sangat disarankan baca doa pendek ini kerana mengandungi doa ‘afuw di dalamnya. Sebaik-baiknya doa ‘afuw di dalam doa diulang sebanyak 3x.

اَللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّى

IKLAN

Allahuma innaka ‘afuwwun tuhibbul ‘afwa fa’fu anni

DIRIKAN SOLAT WITIR

a) Niat solat witir 2 rakaat:

اُصَلِّيْ سُنَّةَ الْوِتْرِ رَكْعَتَيْنِ لِلَّهِ تَعَالَي

Usolli sunnatal witri rak’ataini lillahi ta’ala

Sahaja aku solat sunat witir dua rakaat kerana Allah Ta’ala

b) Niat solat witir 1 rakaat:

اُصَلِّيْ سُنَّةَ الْوِتْرِ رَكْعَةً لِلَّهِ تَعَالَي

Usolli sunnatal witri rak’atan lillahi ta’ala

Sahaja aku solat sunat witir satu rakaat kerana Allah Ta’ala

Bemula malam 16 Ramadhan, disunatkan membaca Doa Qunut ketika i’tidal (bangun dari ruku’) semasa rakaat terakhir witir.

sumber : Yatie Eimra