GAMBAR HIASAN (57)

Mempunyai hobi sememangnya menyeronokkan dan banyak manfaatnya. Antaranya dapat mengurangkan perbelanjaan membeli sayur-sayuran. Namun, berkebun ada cabarannya seperti serangan haiwan perosak tanaman.

Sudah tentu kita rasa ralat apabila sayuran di tanam tidak membuahkan hasil yang ‘sempurna’.

Namun kini pelbagai petua dikongsi dimedia sosial menghalang haiwan perosak ini. Selain dibeli dikedai, pelbagai petua alami digunakan malah kos pun murah. jimat!

Ikuti cara seorang wanita ini yang menggelarkan dirinya ‘nenek’, menerusi facebooknya, Siti Samsiah  dengan memberi petua mudah untuk mengelak serangan ulat yang mengakibatkan daun bayam brazil rosak.

Pagi ni nenek nk kongsi cara nnek mengatasi masalah ulat yg suka sgt meratah daun bayam brazil. Jgn pulak ada yg tanya belalang.. benak….semut…anai2…atau utk pokok lain yg tu nnek belum buat ujikaji ya… Nnek kongsi bab ulat jer ni. Aritu ada jugak nnek dh bgitau tapi mungkin tak perfect. Ramai yg tanya itu ini. Nnek sebut camca teh pun ramai yg tak fhm.
Kali ni hrpnya semua dpt memahami. Insyaallah kita usaha DIA yg tentukan.

Panduan ada di gambar.


Rebus satu camca kecil bunga cengkih (1 sudu kecil) dgn 1 liter air sampai mendidih. Sejuk kan. Tapis. Terus guna jangan di tambah air lgi.
Sembur pd bayam brazil 2 ke 3 kali dlm seminggu ikut suka awal pgi atau lewat ptg.
Sembur hari2 pun lgi bagus sampai nmpk pucuk baru tak di mkn ulat.

IKLAN

 

Boleh nmpk kesan di mkn ulat pd daun lama tu. Daun baru dh elok cun melecun.

IKLAN

Dah pulih daun-daun selepas disembur air rebusan cengkih. 

Mudah aje kan. Barulah seronok dan semangat nak bercucuk tanam.

Kredit:Siti Samsiah