Melegakan batuk dengan air rebusan serai mungkin ada yang tidak biasa mengamalkannya.

Pun begitu, melalui perkongsian daripada Yatie Eimra berkongsi pengalaman peribadinya boleh dijadikan panduan.

Untuk itu, ikuti perkongsian ini.

Kalau ada lebihan batang serai yang dah kering² tu, jangan dibuang..

Boleh rebus macam ni untuk kurangkan bau yang tak disenangi lepas masak (ikan kering, belacan, dll), halau agas & boleh kurangkan batuk, selesema gak.

Sebelum ni saya selalu buat air rebusan ni bila anak/suami tak sihat.. Walaupun makan ubat, bukannya boleh terus sembuh..

Bila rebus serai & kayu manis ni, boleh elakkan berjangkit 1 rumah..

IKLAN

3 hari sebelum PKP bermula, adik bersalin & mak minta tolong saya tengokkan adik yang berpantang.

Adik & suaminya batuk teruk sejak balik hospital. Bila saya masuk bilik untuk uruskan adik/bayinya, tak sampai sejam pun saya dah start sakit tekak. Petang saya dah start batuk² lak. Tapi lagi kesian sebab bayi kecik pun dah start batuk gak..

Untuk ruang tamu, saya rebus jer batang serai ni atas dapur. Lepas menggelegak, biarkan merenih 30 minit (tanpa bukak kipas ekzos dapur). Kat bilik adik, letak rice cooker kecil & renihkan air serai 20-30 minit. Buat 2x untuk pagi & malam. Hari ke-3 buat, alhamdulillah si kecik dah berhenti batuk..

IKLAN

Biasanya saya guna 3 batang serai (diketuk). Tapi guna lebihan/yang dah kering macam ni pun boleh..

Rebus dengan 1-3 batang kayu manis, 3-5 biji cengkih, 3 helai daun limau purut (optional je).

Biarkan merenih sekurang²nya 30 minit. Buka sikit je tudung periuk supaya wap² & aroma dapat keluar.

Biasanya air yang sama boleh direbus 2x (boleh rebus malam lak). Kang dah suam², boleh campurkan dalam air mandian (bilasan terakhir) untuk segarkan badan.. Untuk esoknya, rebus yang baru lak..

Sumber : Yatie Eimra