Kalau boleh kita hendak lihat anak-anak kita boleh berdikari dan faham tentang tanggungjawab terhadap diri, adik beradik dan ibu bapa walau pun umur mereka masih kecil.

Dalam hal ini mungkin lain orang lain caranya.

Pun begitu, tidak salah kiranya andai kita mengambil perkongsian orang lain untuk dijadikan inspirasi sepertimana perkongsian daripada keluarga Encik Mohd Yazid Ismail ini dalam mendidik 6 orang anak-anaknya.

Sama ada anak lelaki atau anak perempuan, semuanya dilayan sama rata dan tidak sedikit pun membezakan, barulah menjadi dan nampak kesannya dalam mendidik anak lebih berdikari.

Didik anak jadi rajin dan faham tanggungjawab

Alhamdulillah kami ada 6 orang anak sekarang. Sulung 14 tahun, bongsu 11 bulan. Anak-anak jika dididik dari awal diorang akan jadi rajin dan faham tanggungjawab.

Sejak dari umur 8 tahun, mereka gosok baju sendiri. Kadang-kadang saya letak baju saya sekali untuk diorang gosok.

Basuh pinggan mangkuk sendiri tanpa disuruh. Awal-awal dulu je ketika baru belajar basuh pinggan kena suruh, sekarang dah automatik basuh sendiri.

Bersihkan tempat makan. Tapi yang ni diorang bersihkan tempat diorang makan je, sebab masing-masing kena kemaskan tempat makan diri sendiri. Kalau ada nasi jatuh atau kuah tumpah kena pastikan clear selapas selesai makan.

Tak dibenarkan makan di sofa atau tempat lain. Hanya boleh makan di meja makan. SOP kena jelas.

Lipat baju pun mereka kena buat sendiri, malah Nisreen sejak umur 5 tahun pun lipat baju sendiri sebab terikut abang dan kakak buat.

Sekarang dah mula nampak diorang kemas rumah tanpa disuruh.

Ulang Cakap Beratus Kali Pun Tak Apa

Alhamdulillah didikan awal masa diorang masih kecil memang mudah untuk mereka serap dan melekat dalam jiwa. Kita hanya perlu bersabar untuk ulang cakap banyak kali dan terangkan supaya mereka rasa jelas bahawa itu tanggungjawab yang semua kena buat. Tak perlu marah-marah. Ajar cara perlaksanaan dan jangan marah kalau diorang cuba buat tapi salah. Puji je.

Budak-budak memang kita kena ulang cakap. Jangan ingat dua tiga kali ajar terus pandai dan terus jadi amalan. Kena ulang lagi dan lagi. Beratus-ratus kali pun tak apa, yang penting jangan putus asa.

Walaupun benda mudah je tapi kalau tak diajar dan diterapkan dari awal, ramai anak-anak tak biasa buat dan mak bapak jadi stress. Rumahtangga jadi tak tenang. Rumah kotor, sink penuh dengan pinggan mangkuk tak basuh, baju jadi macam Gunung Kinabalu tak sempat nak lipat. Anak-anak asyik main gajet sebab tak ada kerja nak buat. Anak jadi macam raja.

Antara cara nak pastikan anak tak main gadjet adalah dengan cara bagi kerja kat diorang. Barulah tak boring, mereka gembira.

Kami tak bezakan anak lelaki dan perempuan, semua kena buat kerja.

Malah sekarang Bashir lebih banyak buat kerja-kerja di dapur berbanding adik-adik perempuan. Ajaklah anak-anak sentiasa masuk dapur.

Sumber : Mohd Yazid Ismail

Jom saksikan video Challenge Pengumpul Marsmallow Teragung!

 

IKLAN

Selalu anak-anak tengok haiwan di buku atau tv je kan? Haa ni peluang anda untuk bawa seisi keluarga tengok secara VIRTUAL dengan sertai E-Keluarga Gader bersama kami.  Apa yang LEBIH SYOK, setiap penyertaan dengan bayaran RM30, anda layak menerima 1 TIKET FARM IN THE CITY secara PERCUMA!

Untuk keterangan lanjut boleh whatsapp http://www.wasap.my/60169647520

Jangan pandang ringan jika ada sebarang simptom tau! Lebih-lebih lagi yang membawa ke arah kanser. Jangan ambil mudah! Jom dengar perkongsian dari Dr Salmi Daraup tentang kanser serviks.

Tonton juga video ini rupanya macam-macam aksesori ada untuk memudahkan kita memasak menggunakan airfryer.

ARTIKEL MENARIK : Disangka Beguk Rupanya Petanda Hidap Kanser Limfoma. Wanita Ni Berjuang Untuk Sembuh, Jadikan Inspirasi!

 

IKLAN

 

LAGI ARTIKEL MENARIK :Anak Lahir Tahun 2016 Atau 2017, Ibu Ayah Dah Boleh Buat Pendaftaran Masuk Tahun 1 Mulai Mac Ni!

Keriangan Famili, jom kita melancong secara maya bersama E-Keluargagader dengan menonton video percutian di The Bentong Farm. Best kalau dapat bawa anak-anak ke sana.

Nak macam-macam info? Sila subscribe channel Telegram KELUARGA  dan join keluargagader club