Apabila kita mengambil keputusan untuk hidup bersama di bawah satu bumbung sebagai suami isteri, kena ada sikap memberi dan menerima. Tidak lagi boleh berasa diri seperti zaman bujang. Nak buat apa kena fikir hati dan juga perasaan pasangan anda.

Namun, tidak dinafikan orang perempuan ini bukan jenis yang suka berterus terang. Ada yang lebih suka memendam rasa dari meluahkan. Atau mungkin mereka memberi ‘hint’ namun si suami tidak menyedari hal tersebut.’

Justeru, sebagai suami isteri kena saling memahami. Berbincang dalam segala hal, usah ambil keputusan sendiri biarpun mungkin anda merasakan itu satu jalan yang betul. Kerana mungkin pasangan anda beranggapan sebaliknya.

Untuk kaum adam, jika anda sudah bergelar seorang suami kepada seorang wanita, jangan beranggapan anda faham sepenuhnya isi hati mereka. Kerana wanita ini agak kompleks. Semakin anda kenal seseorang wanita itu, semakin anda sedar bahawa banyak hal tentang wanita yang anda tidak tahu.

Jom hadamkan perkongsian dari saudara Firdaus Shakirin ini.


Tersirat disebalik yang tersurat…

Apa yang keluar dari mulut orang pompuan ni, terutamanya yang dah jadi isteri, adakalanya banyak yang tersirat disebalik yang tersurat…

Sebagai contoh,

“Ayang, hujung minggu ni abang join kawan2 ride ke Cameron Highlands…abang dah set awal2 lagi dengan diorang…boleh kan…”

Boleh bang, boleh sangat…pergi la…berapa hari? 10 hari ke, sebulan? Jangan dihampakan hati kawan2 tu bang…lagipun dah janji kan…

IKLAN

– Tersiratnya, dia tak nak bagi kita pi sebab mungkin dia dah ada plan dia, apa yang dia nk buat dengan kita hujung minggu tu…tiba2 kita suarakan yang kita ada benda lain nak buat pulak dan kita  tak berbincang dahulu dengannya sebelum buat keputusan…

“Ayang, boleh abang keluar lepak malam ni? Nak jumpa kawan2…”

Boleh bang, bawak kunci pintu siap2…sebab abang balik subuh nanti kan…takut2 saya tak jaga ja untuk buka pintu…

– Tersiratnya, dia bagi kita pi, tapi dia nak kita balik awal…kalau boleh sebelum dia tido atau sebelum tengah malam…dia boleh tunggu untuk bukakan pintu kat kita…

IKLAN

“Abang, ayang dah tak tahu dah nak buat mcm mana dengan perangai abang ni…ayang nasihat, ayang tegur, abang  tak nak dengar,  tak dapat terima…elok kita berpisah ja bang…”

– Tersiratnya, dia nak kita berubah sebab perangai kita tu tak membawa apa2 kebaikan untuk dirinya dan anak2nya…tapi kita tak nampak semua tu sebab kita ego dan pantang ditegur…

“Abang, kalau balik umah mak abang nanti, boleh tak kita jangan duduk lama…dalam 2 hari cukup la…jangan la duduk sampai seminggu…”

Tersiratnya, dia tak ngam dengan keluarga kita, mungkin ada sesuatu yang membuatkannya kurang selesa dirumah mak kita…kalau berterus terang, mungkin kita tak boleh terima, maka dia cakap tak nak duduk lama sebab dia mungkin boleh “berlakon” 2, 3 hari sahaja…

Banyak tersirat di sebalik apa yang tersurat dari kata2 seorang perempuan ni…bagi mereka yang selalu berfikiran jauh, dia akan nampak apa yang cuba dimaksudkan isterinya…bagi mereka yang berfikiran pendek, dia just percaya bulat2 dan dengar apa yang keluar dari mulut isterinya tanpa pikir dalam2…

Nota kaki : Itulah orang perempuan…untuk memahami mereka, perlu menyelami isi hati mereka dan bukannya melihat daripada permukaannya sahaja…