Setiap manusia inginkan sebuah hidup yang bahagia. Namun kadang kala, ada masalah yang datang menyebabkan hati mula merana, marah dan kecewa.

Bagitu juga jika kita pilih inginkan sebuah keluarga bahagia, masalah yang datang itu sebagai dugaan dan semuanya kita jadikan ia iktibar bukan masalah.

Jadi jika kita pilih bahagia, pasti ia datang walaupun banyak masalah yang melanda. Inilah rahsia jika kita nak hidup bahagia.

Menerusi facebook seorang wanita berkongsi  tentang rahsia hidup bahagia yang dijadikan pedoman dalam dirinya.

IKUTI PERKONGSIANNYA

 

Kali pertama saya pergi ke Mekah adalah dengan menaiki bas kecil. Tambangnya ketika itu tidak lebih dari 40 riyal sahaja.

Itulah satu-satunya modal yang perlu saya keluarkan dari poket saya. Dengan izin Allah, segala aturan mudah itu adalah dariNya. Tidak ada satupun yang sukar bagi Allah bukan?

Bahkan untuk perkara yang kita rasa sangat sukar sekalipun…

Bekerja dengan kapal Haji dan Umrah telah memberikan saya banyak pengalaman untuk belajar dari pengalaman orang lain.

Ada jemaah yang sudah kumpul wang bertahun, sudah ada waktu penerbangan. Tiba-tiba, di saat akhir visanya tidak lepas. Ada yang visanya lepas, tapi punya halangan lain sewaktu mahu berlepas.

Ada yang sudah sampai di Lapangan Terbang Jeddah, namun kena patah balik pulang ke Kuala Lumpur kerana tidak dibenarkan masuk. Macam-macam.

Rezeki dan ujian buat kita semua berbeza-beza, mengikut kemampuan kita. Namun tetap akan ada hikmah di sebaliknya.

Dari kompaun tempat tinggal kami di Jeddah, perjalanan untuk ke Mekah hanyalah lebih kurang 40 minit sahaja. Kami bertolak selepas solat Isyak. Dan berada di Mekah sehingga selesai solat Subuh. Lepas tu kami pulang semula ke kompaun kami di Jeddah.

Ada sekali tu saya terpaksa tinggal di Jeddah selama lebih 3 bulan.

Pengalaman dari hidup dan menerima pemberian Allah melalui keajaiban Tahajjud ini telah membuatkan saya lebih yakin untuk terus bertahajjud. Lebih kebergantungan hanya kepadaNya.

Kita ni hidup, usah pernah tumbang bila dikeji.
Usah pernah terbang bila dipuji.

JIKA KITA PILIH BAHAGIA…

Dan saya nak kongsi 10 rahsia hidup bahagia ini buat anda semua…


1. Apabila kita sangat mencinta seseorang, akan menjadi sukar untuk kita jumpa suatu perkara buruk dalam diri orang yang kita cinta. Bahkan jika diberikan air kosong oleh orang yang kita cinta itupun sudah cukup untuk kita berasa bahagia kan? Kalau orang yang kita cinta itu hantar mesej berupa satu titik pun boleh buat kita tersenyum…

Begitulah tingginya cinta kita pada seseorang.

Kerana apa? Kerana rasa cinta itu adalah anugerah dari Allah.

Tanya diri kita, bagaimana pula cinta kita kepada Allah. Kita bahagia sehingga kadang terlahir rasa ujub tanpa kita sedar bila Allah berikan yang baik buat kita. Tapi bila Allah berikan ujian yang sedikit, kita terus lupa untuk bersyukur.

Nak bahagia, kena bersyukur selalu. Cintakan Allah walau dalam keadaan sukar (dengan ujian).

IKLAN


2. Ada jurang yang sangat besar antara rezeki yang halal dan tidak. Barakah itu adalah jauh lebih utama dalam hidup. Jika mencari calon pasangan, carilah yang baik dan jika punya harta, biarlah dari sumber yang halal. Tidak amalkan rasuah atau sebagainya.

Jika berniaga, berniagalah cara halal. Harus ikhlas dalam sukatannya. Jika mencari pekerjaan, carilah pekerjaan yang halal. Sungguh sabar dan barakah itu mahal, namun mudah.


3. Kadang hadiah hidup itu datang dalam bungkusan yang paling buruk. Langsung tak nampak indah hadiah di dalamnya. “Bukalah” hadiah itu dengan sabar. Lalui hidup dengan tenang. Yakin Allah tidak pernah zalim. Everything is going to be ok.


4. Biar seberat manapun kita diuji, selagi kita mahu bersabar dan redha, InsyaAllah kita akan nampak pelangi nanti.

Segala perasaan sedih, resah, kecewa dalam hidup, rasa yang tidak terluah itu akan pergi jauh meninggal kita dengan sendiri.

Usah ambil kisah bila orang mengata.
Usah malu bila miskin harta.
Usah segan bila kita tidak punya rupa.

Allah pandang pada kejujuran dan keikhlasan. Bukan luaran.

Sabarlah walaupun terpaksa menunggu lebih dari 20 tahun untuk bahagia.


5. Bahagia itu bermula dengan diri kita sendiri. Bukan dengan pasangan. Bukan dengan kerja. Bukan dengan pujian. Bukan dengan wang. Bukan dengan kawan-kawan. Hanya diri kita dan Allah. Jika kita mahu bahagia, kita mampu. Usah letak bahagia di tangan orang lain.

IKLAN

Jangan berharap dengan orang.
Jangan meminta dengan orang.


6. Rezeki itu dari Allah. Manusia hanyalah perantara bagi rezeki. Ingat tu. Usah hidup “bertuhankan” manusia yang lain.


7. Sesulit manapun kehidupan kita, solat 5 waktu jangan tinggal. Tak kira siapa dan apa dosa yang pernah kita lakukan… ingat Tuhan selalu.


8. Sentiasa maafkan orang di sekeliling kita. Orang yang lebih dahulu minta maaf akan lebih mudah tenang. Usah pernah lelah untuk berbuat baik dengan semua orang.


9. Miskin macamana sekalipun jangan lupa untuk bersedekah. Jika tak mampu beri wang walaupun 50 sen, kita bantu ringankan kerja orang. Jika masih tak mampu, sedekahkanlah senyuman selalu.


10. Doa itu adalah suatu anugerah dari Allah yang sangat “mewah” dalam hidup. Doa itu bersifat abundance. Ia tak akan habis. Anda boleh berdoa setiap hari. Saya berdoa setiap hari. Malah kita semua boleh berdoa setiap hari.

Tak akan ada suatu hari ketika kita bangun untuk berdoa, kemudian malaikat berkata “hari ini tak boleh doa…. sebab doa dah habis…” (Saya tulis begini supaya kalian semua nampak dengan jelas ..).

Melainkan mati.

Selagi kita masih hidup, usah pernah putus asa untuk berdoa.

REBUT PELUANG INI

Sepanjang bulan Ramadan yang mulia ini, rebutlah peluang untuk berdoa di kala ini:

– Sepertiga malam terakhir.
– Waktu Sahur
– Sepanjang waktu puasa
– Menjelang berbuka
– Malam Lailatul Qadar
– Saat Azan
– Di antara Azan dan Iqamah
– Ketika sujud dalam solat
– Ketika hujan turun
– Pada hari Jumaat

Berdoa di kala ini nampak sangat remeh, hingga kadang kita sering terlupa untuk melakukannya, namun besar nikmat dan ganjarannya. InsyaAllah Dia Maha Mendengar. Cubalah…

Sumber: Dzuriasikim Dzulkefli.