Wanita yang berkahwin tentunya hingga bahagia till jannah. Namun siapa sangka lelaki pilihan hati rupanya bukan pelindung diri sebaliknya perosak diri.

Diri wanita didera akibat cemburu dan sebagainya hingga melakukan keganasan rumahtangga. Ada isteri sanggup bertahan korban diri demi idamkan suami berubah. Tetapi sebaliknya.

Dengan ini jadikan kisah ini iktibar untuk kita mencari cahaya sinar kebahagiaan. Elakkan wujud pertelingkahan dan rasa cemburu dalam diri. Sebaliknya saling percaya dan saling melengkapi antara satu sama lain.

_______________________________

Keganasan rumahtangga ni boleh terjadi pada mana-mana wanita. Tak kira surirumah atau yang berkerjaya.

Dah ada dua doktor wanita yang saya tahu, pernah dan masih melaluinya.

Seorang tu suaminya menganggur, setiap hari selepas hantar isteri ke hospital akan mengintip isterinya. Periksa tengah buat apa. Berbual atau berbincang dengan doktor lelaki ke. Kawal setiap pergerakan isteri.

IKLAN

Tak cukup stalking bini, dia sebarkan cerita bukan-bukan untuk mengaibkan isterinya pada rakan sekerja isteri.

Balik kerja nanti adalah habuan untuk si isteri. Kena maki, sepak, terajang tu dah rutin harian. Esoknya kalau datang kerja dengan mata lebam tanpa ditutup cela dengan concealor pun kena marah juga.

Isteri memang makan hati tapi tak mampu nak tinggalkan rumahtangga penuh toksik itu. Macam ada rantai besi halimunan tergari pada kakinya. Entah apalagi yang ditunggu pun tak tahu.

Seorang lagi dah berjaya melepaskan diri dari neraka dunianya. Bekas suami yang sama-sama kerja doktor, depan orang pijak semut pun tak mati. Tapi di rumah dia lah bouncer pukul bini.

Depan kawan-kawan doktor lain bila orang komen kenapa muka isteri kau lebam, dia boleh buat lawak kata “aku belasah dia kut” sambil ketawa. Tanpa rasa bersalah.

Balik nanti sambung belasah bini lagi sebab tak sorok muka lebam tu.

 

HUKUMAN

Syukur dia dah dikenakan tindakan undang-undang. Baru dia tahu ada yang lagi kuat dari dia.

Bukan wanita berpelajaran rendah saja yang jadi mangsa, yang berpelajaran tinggi pun boleh terkena juga. Otak dan fikiran mereka automatik bertukar jadi mode hamba bila di hadapan pemangsa.

Tak mampu melawan. Malah beri alasan pula untuk suami pendera.

“Agaknya dia penat, sebab tu cepat marah.”
“Dia dulu mangsa keadaan juga. Tak cukup kasih sayang.”
“Bos dia garang sangat, jadi dia tertekan.”

Itulah kisah benar penderaan rumahtangga. Kadangkala mereka perlukan pertolongan untuk sedar dan bangkit melawan.

Kita pun perlu jadi masyarakat yang cakna. Berhentilah beri alasan untuk pendera.Kepada mangsa, langkah pertama menyelamatkan diri ialah sedar yang diri anda berharga. Shout for help. Ok?

Kredit: Hana Hadzrami