Tak kiralah apa topik sekali pun, sebenarnya seorang isteri suka untuk bersembang dengan pasangannya. Apatah lagi jika suami sudi menjadi pendengar setia untuk berborak, semakin rancak jadinya.

Namun bilamana sikap suami yang acuh tak acuh, sering juga menyebabkan isteri berasa ‘malas’ untuk menyembang. Sedangkan komunikasi itu sangat penting dalam perhubungan.

Gambar hiasan

Menyentuh tentang sikap suami dan tindakannya dalam berkomunikasi serta kesannya dalam perhubungan, ayuh kita baca perkongsian kisah yang dikongsikan oleh Muhammad Yusof ini, semoga memberi manfaat.


Masa saya tunggu order kat kedai makan, ada sorang mak cik dan ada sorang pak cik duduk depan saya. Saya perasan alangkah romantiknya pak cik dan mak cik ni.

Strictly, no hand phone.

Saya perhatikan mak cik tu yang banyak bercakap. Yang pak cik tu dengar je apa yang bini dia tot tet, tot tet. Yelah, perempuan kan dilahirkan untuk bercakap sekurang-kurangnya 20,000 patah perkataan sehari(tak tahu betul ke tidak fakta ni )

Pada saya, ‘seni menjadi pendengar setia’ macam pak cik ni perlu ada pada setiap lelaki. Ya, semua yang bergelar lelaki atau spesifiknya yang bergelar suami.

Kenapa saya cakap macam tu?

Ada orang kata perempuan ni bila dia dah berkahwin, automatik dia hilang semua kawan yang dia ada time dia bujang.

Masa bujang punyalah ramai kawan-kawan yang pi hang out dengan dia, tapi bila dia dah kahwin takde dah dia fikir nak pi keluar dengan kawan-kawan dia yang ramai tadi tu.

Perempuan ni bukan macam lelaki. Kalau lelaki malam-malam boring-boring, depa boleh pi mengeteh, pi main futsal, pi memancing, pi karaoke dengan kawan-kawan. Tapi, perempuan lain.

Bila seorang perempuan berkahwin, kawan yang tinggal hanyalah suami dia. Ya, suami dia.
Pada suamilah mereka nak bercerita, nak berkongsi, nak bergurau, nak makan bersama, nak bergosip, nak mengumpat rakan sekerja setelah penat bekerja.

Kadang-kadang, ada cerita yang dah 30 kali dorang cerita kepada suami depa, tapi bila berbual mereka akan cerita lagi cerita yang sama buat kali ke 31.

IKLAN

Tapi nak buat macamana, perempuan memang dilahirkan untuk bercakap kan?

Masalahnya, ada suami yang tak berapa faham tentang benda ni. Ada suami yang acuh tak acuh je layan bini dia. Bila bini ajak berbual, suami buat layan tak layan je. Tapi bila sembang dengan kawan-kawan punyalah meriah tak ingat dunia.

Suami-suami, kita kena ingat isteri kita adalah separuh jiwa kita.

Suami-suami memang tak berapa nak rasa sebab kadang-kadang yang laki ni depa boleh pi jumpa huha huha mengeteh dengan kawan, pi nak basikal atau pi memancing untuk realese tension depa.

Tapi perempuan takde banyak benda yang dorang boleh buat untuk realesekan tension dorang. Sebab tu bila dalam kereta, bila balik kerja, bila nak tidur, mereka cari suami dia nak bercerita tentang apa yang mereka apa yang berlaku seharian dalam hidup dia hari tu.

IKLAN

Pada mereka, dengan bercerita pada suamilah, mereka dapat realese segala yang terbuku dalam jiwa dorang. Bila mereka dapat cerita dan luah, mereka akan rasa lega dan dapat tidur lena malam tu.

Tapi perkara ini, ramai suami yang terlepas pandang. Mereka fikir isteri mereka just nak membebel je kat telinga depa. Boring depa kata. Ramai sebenarnya suami gagal jadi pendengar yang baik. Inilah masalah utama orang lelaki.

So, suami-suami, takkan bila isteri kita dah takde baru kita nak start teringat nak dengar suara dia? Dah terlambat la masa tu. Menangis air mata darah pun takkan mampu buat isteri kita kembali.

Sebagai seorang suami, saya pun masih banyak lagi benda yang perlu saya belajar.

Cuma malam ni saya nak ajak semua suami, jom kita sama-sama belajar ‘seni untuk jadi pendengar yang setia’ buat isteri kita yang tercinta macam pak cik yang saya jumpa tu.

Sumber : Muhammad Yusof 

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club