Jangan buat main bila anak dah ada tanda fear loop seperti suka menipu, sangat penakut, jarang mengadu, kerap menangis dan pendiam.

Jika anak-anak sikap ni ibu ayah kena hati. Nak tahu lanjut ikuti perkongsian saudara Mohd Fhais yang sering berkongsi ilmu keibubapaan.

Tanda-tanda ada Fear Loop, bahaya!

Fear loop ni bahaya kerana anak terdedah pada sesuatu yang boleh mengancam nyawa dia tanpa kita sedar.

Bila sentiasa dalam “ketakutan” anak akan cenderung untuk membuat semua perkara sendiri.

Budak kecil mana ada Sense Of Danger. Itu yang buat Fear Loop ni sangat Bahaya.

Bahaya yang boleh bawa MAUT tau!

Bagi mereka samaada buat sendiri atau kena marah, baik dia buat sendiri.

Tolong la tengok kalau kalau ada tanda-tanda awal Fear Loop ini pada anak.

1 – Dia mula menipu

Walaupun perkara tu berlaku depan mata, bila kita tanya dia tak ngaku. Kalau tak menipu, dia senyap tak terkata langsung.

Nak selamatkan diri, menipu la jalannya. Kalau jujur nanti kena marah.

2 – Jarang mengadu / meluah

Kadang kita anggap anak begini jenis berdikari. Dia jarang nyusahkan kita. Tapi pernah terfikir tak yang anak tu mungkin pendam semuanya?!

Sebenarnya anak bukan pandai berdikari tapi dia terlalu takut untuk mengadu.

3 – Sangat penakut

Budak-budak memang biasa takut gelap, takut binatang, takut banyak benda. Tapi fear loop ni bukan ketakutan dia makin teruk!

Contoh dia akan mengigil dan menjerit bila dalam gelap. Atau nampak anjing dia akan menangis macam kena kejar.

IKLAN

4 – Kerap menangis

Bila ketakutan dia menangis. Bila kena marah dia menangis. Bila kena gurau kasar sikit dia menangis. Menangis adalah cara anak handle rasa takut. Lepas nangis dia lega.

5 – Jadi pendiam / pasif

Dia susah atau tak nak langsung bergaul dengan orang lain. Dia tak pandai berkomunikasi, dia senang bergaduh dan dia cepat sentap.

Semua ibu ayah wajib..

IKLAN

Ambil serius akan bahaya Fear Loop ni !

Ketika kecil anak la orang yang paling berani sekali. Sungguh!

Dia tak takut cedera, dia tak takut jatuh dan dia tak pernah takut bila orang marah. Malah boleh ketawa lagi kena marah adalah.

Natijah kerap memarah, menengking dan memukul anak masa dia kecil.

Patut la sunnah Nabi pada 7 tahun pertama kita tak boleh marah, hatta tinggi suara sikit pun tak boleh pada anak.

7 tahun pertama kena layan anak macam RAJA, bukan nak manjakan tapi nak elak otak anak yang rapuh ( Fragile ) tu rosak.

Bila rasa nak termarah, terjerit pada anak baik gigit bibir sendiri. Rasa sakit tu jadi peringat betapa bahayanya MULUT kita ni pada anak.

Lagipun, siapa lagi nak lindungi anak-anak kalau bukan ibu ayah sendiri.

Wallahu A’lam,

Sumber: Mohd Fhais Salim