Pernah dengar tak, ‘duit isteri tetap duit isteri, duit suami tu adalah duit isteri’. Pernah? Kalau diikutkan itulah kebenarannya dalam Islam. Tetapi zaman sekarang ni, kebanyakan isteri dah bekerja dan sesetengah tu gaji mereka lebih tinggi dari suami.

Malah, mereka juga ada yang tidak berkira untuk membantu suami dalam bentuk wang hal menguruskan rumah. Tetapi, jangan sampai suami lupa tanggungjawab seorang lelaki sekecil mana pun mereka perlu beri nafkah pada isteri seperti perkongsian di bawah ini.

Dah Berlambak Duit, Takkan Nak Kena Bagi?

Isteri kaya, suami gaji 3500 isteri gaji 14 ribu,
“Dia pun dah berlambak duit dia ustaz, takkan saya nak kena bagi lagi?”

Tetap wajib bagi nafkah kepada isteri dia. Makanan, pakaian, tempat tinggal, alatan kebersihan dan rawatan. Tetap Allah akan soal si suami tadi.

Tetapi selalunya, wanita-wanita yang solehah bertanggungjawab ni, dia akan bawa keluar duit dia untuk mengimbangi dan mengurangkan kesusahan dan keperitan si suami mengeluarkan menanggung nafkah tadi. Selalunya macamtu, kebanyakkannya macamtu.

Selama Ni Isteri Bantu Kewangan Keluarga, Itu Pun Nak Cari ‘Nombor 2, 3’

Maka suami-suami, ayah ayah, abang-abang, hargailah isteri-isteri yang sudah 18 tahun, 24 tahun, 11 tahun. 60 peratus dia yang bawa keluar.

70 peratus perbelanjaan kedua keluarga dia yang bawa keluar. Ada tuan-tuan berbelas-belas tahun, 70 peratus isteri yang bawa keluar. Tu pun jangan duk cari lagi kat luar nak nombor 2, nombor 3.

Hasbunallah wani’mal wakil.

Memang muka tak malu sangatlah si suami yang tidak menghargai isteri yang mengurangkan beban ketua keluarga tadi.

Tetap Beri Nafkah Walaupun Isteri Lebih Kaya

Jadi, kalaupun kaya si isteri, maka suami tetap wajib keluar nafkah, kecuali isteri kat

“Takpa bang, yang mana rawatan saya, barang dapur,…. takpa”. Isteri sendiri sebut. Kita pun hidup bersama. InsyaAllah pakat-pakat berdoa menjadi pasangan suami isteri sampai dalam syurga. Yang tu yang terbaiklah.

Suami-suami yang kadang anak dah ada seorang, anak dah 2 orang, masih tidak berkerja.

IKLAN

Suami Tak Bertanggungjawab

Ada tuan-tuan. Jenis suami yang macamni. Dia memang jenis yang takda tanggungjawab. Dan selalunya yang jenis macamni pandai bercakap.

Suami yang jenis macamni selalunya pandai bercakap, Tuhan bagi. Macam-macamlah ayat. Putar situ putar sini. Sedar-sedar 3 tahun dah tak buat bekerja. Isteri bekerja, dia lepak buang masa, main game, baca surat khabar. Tu saja.

Hasbunallah wani’mal wakil.

Tiap-tiap hari itu dikira sebagai melakukan dosa kepada Allah swt.

IKLAN

Sumber : Rabiatul Adawiyah Ramli

Elak dari perkena serangan jantung, jom ikuti perkongsian dari Dr Zubaidi ni!

Yang mana adik adik ada masalah mata, jangan takut bagitau ibu ayah ye, macam BK squad ni!

Tayang bahagia di social media, realiti ke fantasi? Nak tahu, jom tengok!

Sertai Webinar Keibubapaan PERCUMA anjuran Pa&Ma secara virtual yang menjemput speaker- speaker hebat dalam bidang keibubapaan termasuk Prof Madya Dr Nik Salida, Ibu Rose, Dr Ahmad Rostam, Puan Maryam Jamadi, Puan Azlina Roszly dan Irma Hasmie. Daftar nama di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-sayang-anak-ketat-ketat/