Pandemik ini, tentu ada yang mengalami kesukaran hidup. Ada yang kehilangan pekerjaan, perniagaan pun mula tidak merosot tiada lagi keuntungan. Kesempitan hidup mula terasa.

Lebih lagi apabila PKP di sambung pula baru-baru ini. Namun apa kan daya, kehidupan harus diteruskan. Pasti ada jalan penyelesianan.

Buat isteri yang memiliki barang kemas, inilah masanya untuk berbakti kepada suami. Rasa cinta yang selama ini bukan sekadar pada kasih sayang sahaja tetapi sanggup berkorban untuk membahagiakan keluarga.

Sebagaimana perkongsian saudara Akhtar Syamir ada benarnya bahawa keperluan gadai emas buat menampung kehidupan.

Apa yang pasti, hidup ini harus diteruskan, suami isteri saling membantu. Moga perkongsian ini memberi manfaat.

Esok umpama PKP 1.0 semula. Kotak yang dahulunya berisi mungkin akan kosong lagi.
“Buat apa beli emas banyak-banyak? Membazir je awak ni”
“Emas, emas, emas. Saya rimas la. Awak memang dah gila emas”
“Bukannya boleh beli barang dapur dengan emas awak tu”
“Jangan ikut sangat si BroOhsem tu”
Pasti ada segelintir pasangan yang berkata begini pada isteri mereka. Tidak menyokong, malah mencemuh. Tidak gembira tetapi membuatkan isteri berduka. Emas yang dapat menggembirakan hati tetapi didatangkan dengan sokongan yang mati.
Benar, tak ramai yang faham mengenai emas, ikatan emas itu pada si pemakai dan motivasi yang hadir. Orang ingat ianya semata-mata perhiasan sahaja. Sedangkan ianya memberi seribu makna betapa payahnya berusaha untuk mendapatkan sebentuk cincin atau seutas rantai itu.

Ianya umpama bukti segala penat lelah itu terbalas dengan kilauan cantik berseri terletak di jari, pergelangan tangan atau di leher mahu pun di cuping telinga.
Apabila dipakai, barang kemas menjadikan diri lebih yakin. “Jika aku boleh tempuh kepayahan untuk mendapatkan emas ini, pasti aku akan dapat mengharungi ujian yang mendatang”.
Namun, langit tak selalunya cerah. Yang mencemuh tadi akan menjadi mesra. Suara yang keras menjadi lembut. Diceritakan kesusahan dan kepayahan yang sedang dan bakal dialami.
Bukan si isteri tidak tahu. Isteri tahu betapa susahnya sekarang. Terutamanya apabila dilanda masalah kerjaya dan peluang mencari rezeki yang semakin sempit atau tertutup diaebabkan pandemik ini.

IKLAN

Boleh dikatakan semua rela barang kemas digadai untuk membantu suami. Tersedia ia untuk menghulur bakti. Yang dikatakan membazir itulah yang akan mengisi ruang kosong dapur dan keperluan lain.
Bukan tak redha. Tapi jika ianya satu hutang, jangan dilupakan untuk menebusnya semula. Jangan sesekali buat lupa. Ombak memukul bukan sekali dua. Hari ini buat-buat lupa, esok lusa jangan merayu-rayu pula.

Semoga para isteri tabah dalam menghadapi ujian ini. Bantulah suamimu dengan seikhlas hati. Semoga pengorbananmu ini diingati sampai bila-bila. Semoga ianya dihargai dan bukan sekadar dianggap sebagai hanya satu tanggungjawab sahaja.
Semoga kita semua dilimpahi rezeki. Jika perlukan duit dari emas, pergilah ke pajak gadai Islam Ar Rahnu dan bukannya kedai bukan Islam. Atau boleh jual kepada kedai emas seperti Gull Jewellery Wangsa Maju atau GULL Jewellery SHAH ALAM jika tiada kedai pajak Ar Rahnu yang berdekatan.
Semoga dipermudahkan segala urusan. Semoga kita berjaya menewaskan Covid19 ini.

IKLAN

Sumber: Akhtar Syamir

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club