Apabila anak demam, tentunya ibu ayah akan menjadi tak keruan. Mana taknya, salah seorang kena cuti untuk menjaga anak ketika sakit. Dalam tempoh pemulihan diri, tentunya anak perlu makan ubat mengikut sukatan yang telah ditetapkan oleh doktor.

Namun, untuk memastikan anak kembali sihat dengan cepat, cara memberi ubat dengan betul dan tepat mesti diberi perhatian. Panduan yang diberi Pegawai Farmasi ini, Faiz Akmal Mfa amat bermanfaat.

Jom lihat perkongsianya!

Tahu tak macam mana nak bagi ubat pada anak? 

“Cik, nak mintak picit2 tu ya.”

Itulah yang selalu mak ayah tanya setiap kali ambik ubat untuk anak2 mereka kat kaunter farmasi.

Meh abam farmasis ajar.

Mak ayah semua kena tahu ALAT2 yang sesuai nak bagi ubat kat budak2 ni. Sebab kebanyakan ubat2 untuk budak2 adalah dalam bentuk CECAIR.

1. PICAGARI


– biasanya farmasi di fasiliti kesihatan kerajaan akan bagi benda ni secara percuma.
– tapi, mak ayah yang mampu, boleh beli benda ni sama ada di kedai farmasi atau kat Lazada pun ada.
– senang nak guna sebab kita boleh terus sukat ikut sukatan yang kita nak (biasanya dalam unit mililiter).

2. SUDU BERDOS

IKLAN


– benda ni memang jarang2 orang nak jumpa, tapi rupa2 nya benda ni pun ada dijual kat Lazada.
– yang syoknya, kita boleh beli satu set ada 6 sudu terus, setiap sudu mewakili maksud2 tersendiri sama ada 1 sudu teh ke, 1/2 sudu teh ke, 3/4 sudu camca ke, memang unik!
– ini kita boleh guna kalau budak2 TAK BOLEH minum ubat pakai cawan.
– mak mak yang suka buat baking, memang best la kalau ada sudu berdos ini.

3. CAWAN UBAT


– biasanya kalau kita dapat ubat jenis cecair sama ada secara percuma atau beli, botol ubat tu dah ada cawan ubat ni sebagai penutup siap2.
– itu pasal kita JANGAN BUANG penutup dan cawan ubat ini.
– cawan ubat ni memang ada sukatan, dan kita boleh guna untuk budak2 yang BOLEH minum ubat pakai cawan.

TIPS: CARA BAGI ANAK MAKAN UBAT

IKLAN

Bayi baru lahir sampai umurnya 1 tahun:
– ampu kepala bayi, dongakkan kepala bayi 45 darjah.
– balut bayi dengan kain atau selimut.
– kena guna alat yang sesuai (biasanya picagari) untuk elakkan bayi tutup mulut atau muntah.
– JANGAN CAMPUR ubat dalam botol susu atau jus.

Anak atas 1 tahun hingga umur 5 tahun:
– biasanya ubat yang kita bagi adalah CECAIR, UBAT KUNYAH, atau UBAT YANG DIPECAHKAN ATAU HANCUR.
– boleh CAMPUR ubat dengan puding.
– boleh bagi anak minuman feveret nya selepas dia ambik ubat.
– kalau anak luek atau muntahkan balik ubat, JANGAN MARAH dia.
– mak ayah kena PUJI dan PELUK anak selepas dia makan ubat.

Umur 5 TAHUN ke atas:
– biasanya dia dah boleh TELAN ubat dah.
– kalau dia TAK BOLEH telan jugak, boleh hancurkan ubat, campur dengan ais krim atau puding.
– pastikan anda PANTAU anak2 yang makan ubat.

Kalau anak2 MUNTAH balik ubat itu?
– jika dia muntah dalam tempoh 20 minit yang pertama selepas dos pertama dia ambik ubat, MASIH BOLEH ULANG bagi ubat dengan DOS YANG SAMA.
– kalau dia asyik muntah BANYAK KALI, sila BERHENTI bagi ubat, dan rujuk doktor semula.

Nak hancurkan pil atau tablet, boleh beli Pill Crusher kat Lazada, atau boleh guna BELAKANG SUDU.

Mak ayah jangan segan2 untuk sentiasa bertanya pada doktor dan farmasis jika ada sebarang kemusykilan.

Sumber: FB Faiz Akmal Mfa,
Farmasis Kaunseling,
Klinik Kesihatan Air Tawar 2,
Kota Tinggi, Johor.