Bila ada kerajinan dan minat untuk berkebun sayur, walau sekadar di balkoni kediaman pun boleh, tiada masalah. Bahkan bukan satu dua jenis sayur yang dapat ditanam, malah pelbagai. Ini sebagaimana perkongsian dari Gee Ja di laman Facebook yang memiliki ‘kebun sayur’ walau tinggal di tingkat 10!

Difahamkan Gee Ja ada menanam sawi choy sum, pakchoy, kailan, kangkung, bayam, bayam brazil, genovese basil, thai basil, bendi, ulam raja, kunyit, bangun-bangun, pudina.

Cabaran:
-angin kuat, pasu tergolek tu biasa. Saya tak guna pasu yang berat nanti susah nak alih-alih.
-balkoni saya agak terlindung, hujan memang tak kena, cahaya matahari pun agak terhad.

Kena gilir-gilir alih pasu supaya semua sayur-sayur dapat cahaya yang cukup.
-sangkaan awal saya kalau bertanam di tingkat tinggi ni kurang perosak. Sebenarnya tidak – banyak serangan aphid, spider mite (ni paling susah nak lawan), mealy bug & fungus gnat. Setakat ni guna cuka kayu & juga buat spray cili+garlic+sabun cuci pinggan untuk control. Tak berjaya sangat.

Semua pasu saya ni bercampur kulit telur, memang niat saya nak kurangkan sampah dari dapur, guna kulit telur, guna kopi/teh.

Apa lagi ya yang boleh diguna? Saya tak nak guna racun.

Pertanyaan Gee Ja mendapat perhatian warganet dan ramai memberi komen berkenaan cara kawalan serangga perosak secara lebih selamat menggunakan bahan-bahan sedia ada di rumah.

Antaranya Hans Ryder memberikan cadangan, “Tabur kulit telur.. tajam2… jemur kulit telur pastu hancurkan dgn tgn.. kasar sikit tabur dlm pasu… lagi buat buh seulas bawang putih pada setiap pasu.. kasi serangga perosak jauh dari tanaman…”

Selain itu dia menambah lagi, “Boleh spray dgn baja organik iaitu cili api campur bawang putih blend dgn air sabun basuh pinggan… test dulu sikit2.. takut melecur daun nanti…”

Manakala Kuan Kwong Foo memberi komen, “Can Try Neem Oil mixed with Baking Soda and Dish Detergent Liquid … Works for me 🙏”

Komen daripada Afiq Zulkifli pula, “Sy guna jgk kaedah guna spray cili tu.. tp xberhasil, blh cuba pulak nga air cengkih. Saya tukar kaedah ini alhamdulillah serangan aphit, benang dan daun yg kerinting pd cili dah tak ada”

IKLAN

Lain pula cara yang dipraktikan  oleh Sarita Subramaniam, ujarnya “Air basuhan beras perap 24jam, siram kat pokok. Memang bau tapi pokok sihat & gemuk.”

Malah banyak lagi komen dan cadangan yang diberikan oleh warganet, apa yang pasti antara mereka tidak lokek berkongsi ilmu penanaman untuk menfaat bersama.

Sumber : Gee Ja

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

IKLAN

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club