Ibu mana yang tak sedih bila terpaksa berjauhan dengan anak tersayang. Jika sebelum ini menguruskan anak sejak darjah satu hingga enam.

Kini terpaksa berpisah apabila anak melangkah ke persekolahan menengah.

Begitulah yang dilalui seorang ibu yang meruntun jiwa  apabila hari pertama persekolahan anaknya.

Perkongsian yang dipaparkan oleh suami wanita berkenanan, menarik perhatian ramai yang memahami perasaan seorang ibu yang terpaksa berpisah dengan anak.
____________

Air mata mama Bashir..

Bashir masuk asrama tak jauh dari rumah tapi mama punya sedih macam pergi luar negara.

Bashir kat rumah selalu tolong mama abah dan adik-adik. Lepas ni adik-adik Bashir kena ganti buat kerja Bashir.

Abah pun sedih sebab dah tak ada orang ikut pergi solat kat surau setiap hari naik motor.

Tu lah dulu selalu dengar orang kata anak-anak hidup dengan dengan kita 12 tahun je. Sekolah menengah masuk asrama lepas tu masuk universiti, kerja, kawin. Jarang boleh duduk rumah bersama lama-lama.

IKLAN

12 tahun sangat lah cepat. Rasa macam baru je tahun lepas hantar dia masuk tadika. Sama-samalah kita bina memori-memori indah dengan anak-anak yang masih kecil, takut nanti bila dah besar baru sedar cepatnya waktu berlalu. Nak undur dah tak boleh.

Warganet juga turut berkongsi kisah yang sama apabila berpisah dengan anak.

IKLAN

Akak seminggu menangis.. ha ha.. mak2 kan… abang aiman ke mesir last month… allah.. tu dah 19 tahun…”

“Adoi…akak pun menitik air mata tgk. Terbayang anak sulung nanti masuk asrama juga 😣”

”Ummi saya pun sewaktu sy msuk asrama Form 4, menangis juga… Besar sungguh kasih Ibu kpd kita… ”

Sumber: Mohd Yazid Ismail