fotonoticia_20200130081451_420

Semasa kita kecil, mak ayahlah yang menjaga kita. Mandi, makan minum dan segalanya diuruskan oleh mereka. Setelah kita makin dewasa, masing-masing mempunyai haluan hidup. Mak ayah pula usia semakin meningkat. Malah ada yang mempunyai penyakit sehingga tidak dapat menguruskan diri sendiri disebabkan waktu usia.

Ketika ini, anak-anaklah yang menjadi kekuatan kepadanya untuk membantu. Bukan sahaja wang ringgit tetapi hal menjaga pengurusan dirinya.

Sebagaimana yang dikongsi oleh saudara Muhammad Hassan, kisah adik beradik yang mempunyai ayah yang sudah berusia dan mula lupa banyak perkara dan mula menjadi kanak-kanak. Mujur anak-anak pandai santuni ayahnya. Ada yang menghulurkan duit dan ada yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ayah dikampung.

Gambar hiasan

Anak pakcik tu dulu kerja kilang di muar. Berhenti kerja sebab nak jaga ayahnya. Mak dah meninggal. Adik beradik 5 orang 4 perempuan dah bekerluaga dan kerja di kota.

Faham kan bila dah jadi isteri orang. Tapi adik beradik walaupun tak mampu jaga ayah,setiap bulan masukkan duit kepada adik lelaki untuk uruskan ayah fi kampung.

Abang ini cerita abang ipar semua baik baik selalu tanya khabar ayah mentua. Selalu balik kampung bila cuti,semua faham masalah kesihatan ayah.

Jenis orang tua. taknak tinggal kampung halaman walaupun anak anak ajak tinggal bersama.

abang ini jenis anak soleh. Ayah pula banyak penyakit. kadang kadang tu tak sempat berhenti dan terkencing dalam kereta. Doktor sahkan dementia. Dementia ni banyak benda dia tak boleh uruskan dengan sendiri.

IKLAN

Pernah sesat dalam pasar raya giant. 1 jam juga mencari. Bila jumpa tu punyalah happy terus peluk ayah dah macam lama tak jumpa. Ayah pula time sesat tu dia pergi lepak tengok TV dalam giant . Ya Tuhan.. Saya dengar cerita abang ini pun nak menangis.

Tabahnya dia melayan Ayahnya yang dah mula jadi kanak kanak. Yang dah lupa banyak perkara. Kadang-kadang makan pun bersepah.

Cuma ayah ini faham keadaan dia. Selalu menangis minta maaf kat anak sebab susahkan anak.

IKLAN

Anak soleh dia tak kisah. Basuh berak ayah pun dia sanggup.

Hargailah ayah kita. Jika ada lagi peluklah dia,ciumlah tangan dia,tataplah lama lama wajah dia. Tak lama lagi dia akan pergi.

Ayah terima kasih.

-EncikMatt
#LelakiBurQa