Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula adik beradik. Tidak sah kalau tidak pernah berselisih faham. Adakalanya timbul isu merendah diri dek kekurangan yang ada pada keluarga sendiri. Apatah lagi melihat adik-beradik lain ada yang berjaya dan hebat-hebat belaka.

Persepsi begini patut dibuang jauh-jauh kerana ia boleh merosakkan hubungan kekeluargaan. Sikap iri hati, tidak boleh lihat adik-beradik lain lebih darinya mengundang masalah.

Bagi yang lebih selesa dan berjaya, usaha terlalu meninggi diri, kena lihat juga ke bawah. Apa salahnya membantu ahli keluarga sendiri. Bukan hanya pahala yang dikutip bahkan, rezeki kian bertambah dan hidup juga lebih bahagia.

Itu initipati yang dikongsikan saudara Khairul Hakimin Muhammad  menerusi laman facebooknya.

Jika nak baiki kehidupan, lihat bagaimana hubungan kita sesama adik beradik.

1. Sepanjang hidup berapa kali kita bantu adik beradik. Kalau ada, teruskan.

2. Ada tak kita beri duit kepada mereka setiap bulan atau sesekali berjumpa. Kalau ada, teruskan.

3. Kaya atau tak mereka, ada tak kita hulur semasa mereka berkahwin atau dapat anak, atau masuk rumah baru atau apa sahaja kemeriahan. Kalau ada, teruskan.

4. Jika ada adik beradik yang kerap buat perangai, ada tak perasaan kita rasa nak biarkan, lantakkan. Kalau ada, hentikan dan kembali beri layanan baik.

5. Ada tak kita masukkan mereka dalam doa kita, kalau ada, teruskan.

*****

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan hendaklah kamu beribadah kepada Allah dan janganlah kamu menyekutukan-Nya dengan suatu apa jua; hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapa, kaum kerabat, anak yatim, orang miskin, jiran tetangga yang dekat dan jauh, rakan sejawatan, musafir yang terlantar serta hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang sombong takbur dan membanggakan diri.” (An-Nisa: 36)

Gais, kita ada berbagai ragam keluarga. Ada ok ada tak ok. Namun Allah kata buat baik sahaja.

IKLAN

Jika dia tak ok, hal dia. Kita bantu.
Jika dia ok, maka kita bersyukur, tetap kita bantu.
Jika dia kaya raya, maka kita bersyukur juga, tetap kita bantu.

Antara benda yang buat kita ini ada magnet rezeki yang besar ialah kita buat baik terhadap ahli keluarga sendiri. Ia akan menarik banyaknya hal kebaikan.

Buang ego, Buang sombong. Kalau kita hebat. Akan jadi lebih hebat jika kita saling rendah diri dan bantu.

Sama ada mereka nak bantu kita semula, itu bukan hal kita. Kita sahaja yang kawal diri kita dan tak boleh buat orang lain kawal. Sama juga kita tak boleh kawal adik beradik yang lain.

Kita yang perlu dapat pahala dan murah rezeki. Jadi kita yang kedepan bantu, tolak ansur dan sebagainya.

IKLAN

Iya, nak murah rezeki, happy dan bahagia, utamakan keluarga.

Begitulah.

Khairul Hakimin Muhammad
Syukur dapat adik beradik saling beringat.


Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web  https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya! Sebarang soalan boleh ajukan di nombor yang tertera di poster