Pernah tak, sampai satu tahap buat je apa yang selalunya kita buat asalkan siap, kiranya hilang dah rasa ikhlas nak buat. Haaa itulah dinamakan burnout!

Baru-baru ini, Dr Ahmad Rostam telah mengupas tajuk ‘Tolong Saya Burnout’ dalam Webinar Sayang Anak Ketat-Ketat anjuran Pa&Ma dan Keluarga.

Menurut Dr Ahhmad Rostam, burnout adalah fenomena masalah kesihatan mental, di mana kalau kita biarkan, ia boleh jadi kemurungan. Bila sampai kemurungan, memang dah tak function lah.. dan menjadi mangsa adalah orang sekelilingnya di rumah.

Berbeza dengan stress, stress kita tak suka apa yang kita buat. Tapi burnout tentang passion (tanggungjawab) kita, misalnya tanggungjawab kita terhadap anak-anak, kita akan jadi penat dengan apa yang ditanggungjawabkan untuk kita, Apabila expectation kita tak tercapai, itulah saatnya kita akan hadapi burnout.

Orang yang burnout perasaannya akan jadi helpless dan worthless. Apa yang kita buat tak bermakna, tak boleh dibantu oleh orang lain dan apa yang kita buat tak boleh diganti dengan orang lain. Bahkan menjadi beban pula pada org lain.

Yang mengalami masalah ini, akan mempersoalkan banyak benda, misalnya “kenapa aku kena kahwin”, ” kenapa aku jumpa dia”, ” kenapa aku nak kena ada anak”. Walaupun kita sayang dengan mereka, tetapi persoalan begini sentiasa di fikiran.

Faktor Seseorang Itu Alami Burnout

1. Kerana kita merasakan kita tak mencapai tahap ekspetasi kita sendiri.
– Peralihan tanggungjawab wanita jadi lebih banyak selepas kahwin berbanding lelaki. Misalnya, wanita masa kini bandingkan diri mereka untuk jadi ibu terbaik berbanding wanita terdahulu. Tetapi bila ekspetasi mereka tidak sampai, mereka sendiri yang akan rasa burnout.

2. Tanggungjawab dalam rumahtangga tak dibahagikan sama rata.
– Sebab terlalu utamakan status quo antara suami isteri dalam keluarga, iaitu mindset isteri kena buat semua benda dalam keluarga menjadikan isteri terteban dengan semua kerja di dalam rumah.

3. Segala benda kita buat tak mendapat penghargaan/ tak dihargai oleh pasangan.
– Tiada sesiapa ucap terima kasih dengan apa yang dia buat. They just take for granted orang yang lakukan tanggungjawab begitu. Mereka hanya tahu komplen tanpa buat apa2 dan tidak sama sekali menghargai.

4. Walaupun mereka dah buat yang terbaik, masih lagi tidak mencukupi.
– Contohnya isu isteri tak bersiap di rumah. Dah buat segalanya di rumah, tetapi isu berhias muncul. Walaupun dah buat yang terbaik, tapi orang persoalkan ada lagi yang tak lengkap.

Bila semua ni dah berlaku, sampai tahap seseorang tu dah burnout, that enough! Orang ini akan sentiasa bergerak dalam keadaan kemarahan. Dia marah tapi tak tahu nak lepaskan macam mana, di sini mulalah anak-anak menjadi mangsa keadaan.

Untuk tonton video penuh slot Dr Ahmad Rostam, boleh tonton di video ini bermula minit 6:41:14 .

IKLAN

Agak-agak, menu apa yang best eh kat Jollibee? Haa meh tengok Zira Review!

Mama tak marah anak, boleh ke? Kalau tak marah macam mana nak dengar kata? Jom ikuti perkongsian ini!

IKLAN

Nak tahu cara mudah uruskan kewangan keluarga? Semak sini!

Yang mana adik adik ada masalah mata, jangan takut bagitau ibu ayah ye, macam BK squad ni!

Tayang bahagia di social media, realiti ke fantasi? Nak tahu, jom tengok!

Jom sertai E-Keluargagader https://toko.ideaktiv.com/product/jom-masak-menu-iftar-kegemaran-keluarga/