Setiap kali tibanya Syawal, bukan hanya pakaian dan juadah yang menjadi keperluan, malah sampul raya juga penting tau. Pemberian duit raya sudah menjadi acara wajib, tidak kira untuk anak-anak ataupun tetamu cilik yang datang berkunjung ke rumah. Jadi, kenalah ada sampul kan.

Jika sebelum ini anda hanya membeli, apa kata kali ini jimatkan bajet raya anda dan buat sendiri. Tak susah pun, hanya dengan kos RM5 sahaja, anda boleh dapat 120 keping sampul duit raya. Cukup berbaloi kan!

Jom tengok perkongsian dari Maznabilah Mahamed ini. Selamat mencuba ibu-ibu semua!


Harini nak share cara nak buat sampul duit raya. Sangat senang. Semua orang boleh buat. Yang penting jimat.

Zaman  ni kena la berjimat cermat. Kalau beli RM3 baru dapat 8 keping. So tak payah nak membazir sangat sebab ending dia dalam tong sampah jugek. Isi dalam tu penting.

Satu packet ada 10 keping kertas pembalut hadiah. Satu keping kertas pembalut hadiah dapat 12 keping sampul raya. Jadi, 10×12=120 keping sampul raya dengan harga RM4-7

 

Bahan-bahan

1. 1 Gulung Kertas pembalut hadiah

2. Pisau

3. Gam

Cara membuat:

  1. Lipatkan kertas pembalut hadiah kepada 4 bahagian macam dalam gambar.

2.  Setelah itu, potong menggunakan pisau dan jadikan ia4 keping macam dalam gambar.

3. LIpat kepada 3 bahagian. Pastikan ia sama ye. Kemudian potong. Jadi 3 keping macam dalam gambar tu. 3×4=12 kan. So dapat 12 keping sampul raya. Ngam ngam je tak membazir.

4. Lipatkan bahagian kanan dan bawah. Lipat kecik je macam dalam gambar. Kemudian lipat macam gambar sebelah tu.

IKLAN

5. Bahagian atas dipotong sikit. Kemaskan ia untuk dilipat dan dijadikan penutup.

6. Kemudian, sudah boleh gam. Jangan letak gam banyak sangat nanti tak cantik.

7. Sudah siap

Tip:

IKLAN

♥ Nak lagi murah, beli pembalut hadiah secara borong jika dibandingkan beli satu-satu. Contohnya 10 gulung baru dalam anggaran harga RM4- RM7. Murah kan!

♥ Nak lagi cantik letak dolly paper. Ni kertas lain. Memang beli banyak corak. Dolly paper ni RM3 je 100 keping. Kat Mydin pn ada.

Sumber: Maznabilah Mahamed

Untuk ibu-ibu semua, kalau nak rasa suasana #Betulbetulraya, jomlah datang beramai-ramai ke Karnival Karangkraf bertempat di Kumpulan Media Karangkraf, Shah Alam. karnival ini berlangsung pada 1-3 JUn 2018 bermula jam 2.00 petang – 2.00 pagi. Banyak aktiviti menarik yang #BetulBetulBest. Malah ada juga jualan barangan raya yang #BetulBetulViral dengan 50++ jenama online tekenal di sini. Nak tahu lanjut boleh lihat di poster ini!