Rasanya yang lemak-lemak manis memang menjadi kegemaran ramai. Terutama seklai anak-anak kan. Lagi enak apabila dicicah bersama roti memang layan.

pernah tak ibu-ibu cuba buat sendiri Butterscotch? Nak cuba tak, jom admin kongsikan resipi dari Nur Aisya.

Anak2 suka sgt butterscotch ala kampung mama ni…
Jadi sebelum puasa.. Simpan stock sikit.. Utk cicah2 dimalam hari.. Kalau beli tak puas makan.. Inti sikit sangat…
Ok share la mana tau ada yg suka jugak..

Step kat gambar

Bahan-bahan
Gula pasir 2 sudu besar
Susu pekat manis 2 sudu besar
Esen vanila 1 tutup
Garam secubit
Butter/majerin pelangi stgh cawan
Air tepung gandum ( 2sudu tepung gandum dibancuh dengan air biasa)
Air panas 2 cawan

Biasa semua bahan ni sedia ada kt rumah kan!

Cara membuat:
1. Masukkan gula 2 sudu besar.. Buat caramel smpi perang yer.
2. Dah jd caramel mcm ni.. Tuang air panas.. Hati2.
3. Masukkan planta… Butter ke… Ni pakai majerin pelangi.. Mmg peberet dr dlu.. Masukkan sekali esen vanila 1 tutup.
4. Masukkan secubit garam.
5. Masukkan air tepung gandum… Jgn pekat.. Agak2 je.. Masukkan sikit2 yer.
6. Dah naik buih2 ni.. Dh masak la tu.
7. Gamba butterscotch jd mcm ni la.. Tk pekat.. Tak cair.. Sedang2 je.
8. Siap… Buruk nau roti mama ko potong.. Huhu
9. Ok boleh cicah dah..

IKLAN

ARTIKEL POPULAR: “Memori. Inilah Orangnya.” Fedtri Yahya Kongsi Wajah Pemilik Tulisan Khat Pada Duit Kertas Malaysia

IKLAN

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club