Jika ibu lain mengambil masa untuk kembali bekerja selepas cuti berpantang, berbeza dengan figura dalam bidang fesyen ini.

Baru sahaja melahirkan anak, beliau sudah memuat naik gambar mahu ke pejabat untuk memulakan kerja.

Biarpun baru habis pantang, akui pengasas Fashionvalet ini, Datin Vivy Yusof atau nama sebenarnya Vivy Sofinas Yusof, beliau seorang yang suka bekerja.

“Saya memang suka bekerja dan apabila jadi ibu kena bijak atur masa. Bab kata-kata orang tu memang ada, tapi saya tak kisah. Ibu mana tak sayang anak kan, biarlah apa orang nak kata.

“Sudah tentu saya sayang mereka dan saya bekerja untuk siapa kalau bukan untuk mereka. Soal kata-kata orang itu, saya senyap saja. Mereka tak tahu kehidupan saya dari pagi sehingga ke malam dengan anak.

“Kerja dan anak adalah amanah dan saya rasa salah satu motivasi adalah ada tanggungjawab dengan staf. Saya tak boleh duduk diam tanpa buat kerja sebaliknya ada sahaja benda yang saya nak buat. Telefon memang tak pernah renggang.

“Kerana itu waktu pantang dan anak tidur atau menyusu dan sebagainya saya masih buat kerja. Sampaikan mak selalu suruh letak telefon tapi saya tetap juga teruskan.

“Memang terasa kehidupan begitu agak stress dan tunggang langgang. Dengan tumpuan kepada bisnes, blog, anak dan keluarga dan macam-macam kerja. Jadi saya fikir tak nak lagi apa yang berlaku pada 2018 berlaku lagi tahun ini. Jadi, saya rancang untuk buat jadual.

“Memang lega dan excited untuk mulakan tahun baru.Saya sekarang sudah ada dua bisnes dengan tiga anak. Dengan vlog lagi, youtube, sosial media dan dalam masa yang sama masih menyusu anak lagi. Bab begitu saya memang tak suka bercerita dan kerana itulah saya cuba cari penyelesaian dan jadual adalah yang terbaik untuk tangani masalah ini.

Tidak paksa anak popular

Tidak suka anak terdedah pada media sosial terutama Instagram dan sebagainya, akui isteri kesayangan Fadza Anuar ini,  anak-anaknya sendiri tidak gemar dengan benda sebegini.

“Tidak adil kalau anak-anak tidak selesa dengan benda-benda begini. Sejak dulu lagi, saya memang suka kongsi momen bersama anak-anak. Itu adalah sebahagian dari kehidupan saya dan bukan mahu popularkan mereka. Bila tiba masa biar mereka cari sendiri apa yang suka atau tidak. Sekarang ini saya biarkan mereka ‘have fun’ sahaja.

“Memang ada yang minta saya buatkan Instagram dan sebagainya untuk anak-anak tetapi nanti saya juga yang kena uruskan. Lagipun anak-anak tak suka bila ada yang nak bergambar dengan mereka,. Malah, jika ada yang nak bergambar dengan saya pun mereka tak benarkan.

“Saya rasa tak adil untuk letakkan mereka semata-mata untuk popular sedangkan anak-anak tidak selesa dengan gelaran tersebut,”ujar Vivy lagi ketika ditemui di majlis pembukaan butik Duck yang  keempat di KLCC baru-baru ini.

Tak boleh paksa pakai tudung

IKLAN

Ditanya permulaan memakai tudung, akui Vivy semuanya berlaku atas kehendak sendiri.

“Dulu selalu delay bila ibu selalu tanya bila nak bertudung. Dari bujang sehingga berkahwin dan dapat anak.

“Asyik delay kerana saya tak memahami kenapa nak pakai tudung sedangkan orang lain ada tak bertudung. Tapi momen yang buat saya nak bertudung apabila memeikirkan Tuhan dah bagi macam-macam rezeki, famili, kawan dan kehidupan yang sangat bagus untuk saya. Jadi kenapa kita tak boleh buat yang satu ni untuk Dia.

“Jadi esoknya saya buat keputusan untuk pakai tudung. Saya rasa benda ini tak boleh kena paksa, kena datang dalam diri sendiri kecintaan kepada Tuhan. Itu yang paling utama.

“Waktu pakai tudung, memang pakai lilit sesuka hati sahaja, bila tengok balik apalah yang saya pakai ni”seloroh Vivy yang tidak ada selebriti yang dijadikan idoa dalam berhijab.

Bertudung kerana populariti

IKLAN

Mengulas mengenai selebriti hijrah berhijab kerana populariti, pada pandangan pengasas fashionvalet ini, tidak ada salahnya apa jua alasan asalkan ada keinginan ke arah kebaikan.

“Kita tak tahu hati orang kan, apa salahnya kalau dia nak berhijrah sebab popularity. Tidak kira apa yang membuatkan dia nak berhijrah, sekurang-kurangnya dia nak berubah. Keikhlasan itu akan datang dengan sendirinya.

“Perjalanan orang lain-lain dan jangan menghukum jika dia pakai untuk fesyen atau populariti mahupun Islam. Sekurang-kurangnya dia nak pakai,” akui Vivy, solat adalah perisai dalam kekal istiqamah.

Gambar: IG vivyyusof