Siapa kat sini pencinta kek cheese? Tengok sikit! Pantang nampak benda yang bercheese, confirm cuba!

Salah satunya semestinya Burnt Cheesecake! Walaupun dah lama viral kek ni, tapi bila ada orang up mesti rasa craving.

Daripada beli sepotong kek kat kedai, apa kata buat terus kat rumah. Boleh makan satu keluarga! Ikut pula resipi dari Superdaddy Khairul Abdullah ni, memang dapat pujian lah dari anak-anak. Haa tunggu apa lagi, jom cuba sekarang!

Bersalah tak kalau makan cheesecake lewat malam macam ni?

Sedap oihh.

Jujurnya ini kali kedua aku buat benda alah ni. Kali pertama dulu aku buat dalam loyang besar, so kek dia jadi nipis. Sedap memang sedap tapi rupa tak cun.

Kali ni kejadian dia cun kemain.

Inilah sejenis kek yang paling mudah di dunia.

Yang nak cuba, ini dia resipi Burnt Cheesecake atau nama angau dia Ciskek Rentung Terbakar Jiwa Ragaku Dalam Merinduimu oleh SuperDaddy Khairul Abdullah.

Hanya 5 bahan yang wajib ada.

BURNT CHEESECAKE AKA CISKEK RENTUNG TERBAKAR JIWA RAGAKU DALAM MERINDUIMU

250gm cream cheese
150gm whipping cream
½ cawan gula halus
2 sudu besar tepung gandum
3 biji telur

IKLAN

Cara nak buat dia:

1. Kau panaskan (preheat) oven pada 190 darjah celcius dan biarkan. Kalau nak guna airfryer kau watlek watpis jer dulu.

2. Masukkan semua bahan dalam blender dan kau pejam mata. Lepas tu tekan dalam seminit dua cukuplah. Dah siap adunan, dan buka mata balik. Taraaaaa. Mudah kan?

3. Guna loyang 6” (inci) dan lapik dengan baking paper. Kalau takde baking/parchment paper tu jangan susah hati, biarkan aku sahaja yang susah memikirkan solusinya buat mu. Ambil butter dan sapu loyang tu. Settle.

4. Tuang adunan ke dalam loyang dan masukkan ke dalam oven. Set timer 25 minit. Kalau guna airfryer pun sama, masukkan dan set suhu 180 dan timer 25 minit.

IKLAN

Dah siap, keluarkan dan sejukkan dulu baru hidangkan.

Jangan potong waktu panas-panas tu, dia masih lembik kat dalam. Nak cepat masukkan dalam peti dan biarkan sejuk.Dah sejuk barulah potong cantik-cantik okeh.

Senang yakmat nak buat dia kan? Pejam mata pun boleh. Sekejap sahaja siap.

Cuma nak makan tu yang kena tunggu lama sikit.

Lamanya seperti aku menunggu tarikh nikah kita.

#ResepiSuperDaddy
#burntcheesecake