Jika ada yang mengalami masalah serangga perosak seperti koya-koya (meal bug), afid (kutu daun) dan ulat bulu, tentu risau kan bila lihat pokok yang kita tanam rosak.

Selain menggunakan racun kimia, sebenarnya ada cara mudah nak elak serangan serangga ni, iaitu hanya menggunakan bawang putih.

Nak tahu cara lanjut ikuti perkongsian ini.

Saya nak ucapkan ribuaan terima kasih pada yang punya petua. Maaf saya tak ingat namanya. Beliau pernah share disini. Semoga murah rezeki.

Dari spray racun organik homemade bawang putih + cili api + cecair cuci pinggan. Lebih mudah dengan tanam terus bawang putih tu.
Mula-mula kurang yakin petua ni, tapi cuba juga la.. Alhamdulillah, rasanya menjadi. Sekor serangga perosak pun tak singgah, lalu je mungkin.
Sebelum ni, habis daun-daun kangkung, bayam brazil kena lubang-lubang. Pucuk pokok mati. Dah spray tak jalan. Tapi lepas tanam bawang putih.
Merimbun dan gemuk-gemuk tanaman

INI CARANYA GUNA TANAM BAWANG PUTIH

 

Pokok daun bawang putih berada di celah-celah bayam brazil.

IKLAN

SERANGGA PEROSAK PUN TAK ADA. CANTIK JE DAUN NI

Daun kangkong pun cantik tanpa serangan perosak.

IKLAN

Selamat bercucuk tanam!

Sumber: Dhia Kekasih

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club