Kalau buka sahaja facebook pasti mata kita tak terlepas daripada melihat perkongsian video resipi Donat Lava Meleleh yang tular di media sosial. Telan air liur dibuatnya. Memang nampak sedap dan kebabom.

Rupanya taklah susah nak menyediakan donat ni. Hanya berasaskan resipi donat biasa kemudian anda paipkan coklat ke dalamnya sebelum di goreng seperti biasa. Tapi kenalah ada caranya. Kalau tersilap langkah, tak menjadi pula ‘lava’ kita kat dalam tu. Macam mana ya?

Nak cuba untuk anak-anak petang ni? Jom ikut resipi yang dikongsikan di facebook ni.


Resepi Donat Coklat Leleh Lava

Bahan-bahan:
4 cawan tepung gandum
3 sudu besar merjerin
2 sudu besar susu pekat
1 sudu besar gula
1/2 cawan air suam
1/2 cawan air
1 peket mauripan
Sedikit garam
Coklat bar -untuk filling di dalam donat

Cara Memasak:
1. Ambil setengah cawan air suam dan larutkan gula , yis segera dan kacau sehingga sebati.

2. Biarkan hingga yis mengembang sekitar dalam 20 minit .

3. Ramas dan gaulkan rata tepung gandum bersama marjerin, susu dan garam hingga sebati.

4. Bila yis dah mula mengembang, masukkan yis tersebut ke dalam tepung tadi diselang selikan dengan setengah cawan air sehingga menjadi doh yang tidak melekat di tangan.

5. Biarkan doh direhatkan selama 30 minit. Tutup doh dengan kain basah dan biarkan seketika.

6. Selepas 30 minit, doh akan naik dan tumbuk doh untuk mengeluarkan angin.

7. Boleh canaikan doh tersebut, jangan terlalu tebal sangat dan jangan pula terlalu nipis.

8. Bentukkan bulat seperti donat dan paipkan coklat ke dalamnya.

IKLAN

9. Sebelum menggoreng, rehatkan donut selama 30 minit supaya ia mengembang dengan cantik .

Perlu Tahu Mengenai Donat
Nak buat donat yang gebu dan ringan malah cantik pun kena ada caranya. Bukan itu sahaja malah nak goreng dan cara nak simpan lama dalam peti ais pun ada caranya. Yang anda perlu tahu…

* Boleh simpan donut dalam peti sejuk beku dalam jangkamasa yang lama.

IKLAN

* Tip nak goreng donut tak perlu lama, sekejap sahaja dah cukup, hanya untuk mematikan yis dan menetapkan bentuknya.

* Kalau nak simpan dalam peti sejuk, simpan dalam bekas kedap udara atau plastik yang disealkan.

* Selepas dibekukan, perlu defrost dahulu sebelum digoreng.

* Untuk simpanan dalam jangka pendek, hanya perlu disimpan dalam bekas bertutup. Donut akan kekal gebu untuk 24 jam.

Selamat mencuba!