Kebiasaannya apabila meraikan Hari Raya Aidilfitri anak-anak adalah insan yang paling gembira, mana taknya selain dapat memakai baju raya baru, mereka juga akan mendapat duit raya.

Biasanya duit raya akan diberi pada pagi raya setelah bersalam-salaman atau ketika berkunjung ke rumah sanak saudara.

Lazimnya amalan memberi duit raya ini dianggap sebagai sedekah kepada kanak-kanak. Namun siapa sangka ada yang beranggapan ia bagaikan suatu perniagaan! Duit raya di kira sebagai keuntungan dan kerugian.

Sebagaimana perkongsian wanita ini meluahkan rasa terkejut apabila segelintir ibu bapa menjadikan duit raya bagaikan suatu perniagaan.

Tadi baca komen orang kat satu page ni, dia kata anak2 dia dapat duit raya setakat hari raya ke4 ni sebanyak RM800++. Untung dia kata.

Pastu dia sambung, “Anak dapat duit raya RM800++, tapi saya dah habis RM1,200++ bagi duit raya kat anak2 orang ” Sambil dia letak emoji menangis

Pastu ada perempuan komen, “Sebab tu jangan seronok anak korang dapat duit raya banyak, korang kena tengok jugak berapa duit korang keluar bagi duit raya. Kalau balik modal takpelah, kalau tak balik modal, nangis bucu katil”

Weh, dia buat macam pergi beraya ni macam pergi berniaga pulak, main keluar2 modal bagai

Rasa kelakar…. Tapi inilah jadinya kalau raya kita dijadikan pesta kumpul duit raya. Hilang tujuan utama pergi beraya untuk eratkan balik silaturahim.

 

IKLAN

Jangan lah fikir duit korang yang dah keluar bagi duit raya tu, tu semua dah jadi sedekah. Takkan dah sedekah pun nak menyesal Setahun sekali je kot. Tu pun nak berkira

Orang tak bagi duit raya pun tak payah nak rasa apa2 atau mengata. Bersilaturahim tu pun rezeki, memanjangkan usia. Raikan tetamu, jangan fikir kena keluar duit raya je… Kena ingat hadis ni :

“Jika ada tamu yang masuk ke dalam rumah seorang mukmin maka akan masuk bersama tamu itu seribu berkah dan seribu rahmat. Allah akan menulis untuk pemilik rumah itu pada setiap kali suap makanan yang dimakan tamu seperti pahala haji dan umrah.”

Kat komen tu siap ada yang check berapa duit raya anak dorang dapat. Dorang yang bukak sampul2 raya anak check berapa keluarga belah ni bagi. Tan Sri baca terus Tan Sri macam risau nak pergi beraya Risau kita bagi duit raya dipertikai pulak jumlah isinya

IKLAN

“Percuma aje agent cuckoo, nama Tan Sri pulak tu, tapi bagi duit raya RM1 je.”… Ah ghisau mak bapak zaman sekarang ni lah

#P/s : Ni duit raya tahun2 lalu punya masa raya pertama dan kedua je untuk anak2 sedara mara dan kawan2. Korang jangan pulak nak datang beraya tahun ni sebab nak duit raya ni ye Duit raya cuckoo dah takde, aircond cuckoo dengan penapis air cuckoo je ada.

Sumber: Halijah Siti

Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club