Suami asyik berkepit dengan telefon hinggakan memberi lebih banyak masa ‘melayan’ telefon berbanding isteri yang berada disisi. Hal ini tentu menyebabkan si isteri akan rasa tidak seronok atau sedih. Dan lebih teruk lagi akan ada rasa syak wasangka terhadap suami dan akhirnya merenggangkan hubungan.

Sebelum ini semua terjadi, ada baiknya anda baca perkongsian daripada Taufiq Razif ini yang cukup memberi satu idea atau cara yang sepatutnya dilakukan oleh isteri dalam menarik perhatian suami.

Hal yang dikongsikan ini juga adalah merupakan apa yang telah berlaku pada dirinya sendiri. Jadi jom baca perkongsian menarik ini untuk manfaat bersama dalam membina keluarga bahagia.


Ramai rupanya isteri ada masalah suami asyik sangat main handphone sampai takde masa nak layan isteri.

Saya mengaku saya pun dulu tergolong dalam golongan suami yang macam tu. Orang bisnes memang matanya macam kena pukau dengan skrin handphone sikit tapi kalau si isteri tahu cara nak atasinya, memang benda ni ada ubatnya.

Ni saya nak kongsi 5 teknik yang isteri saya pakai untuk tackle saya balik. :

1. Dia akan berhias cantik macam puteri raja. Dia tahu lelaki ni akan kalah dengan visualnya sendiri. Memang dia tahu kelemahan suami adalah pada matanya jadi dia gunakan benda ni untuk mengalahkan godaan handphone tu

2. Dia akan banyak bertanya. Sebenarnya dia nak alihkan perhatian saya je tapi memang berkesan la sebab otak lelaki ni bukan multitasking macam perempuan. Tak ramai lelaki yang ada bakat untuk jawap soalan sambil main handphone. Kena fokus buat satu benda je.

IKLAN

3. Dia ajak ajak saya berjalan ataupun keluar makan. Saya kan memang driver tetap dia. Mana la kita mampu nak drive sambil main handphone kan. Kadang-kadang handphone pun kita campak entah ke mana kalau nak memandu.

4. Dia akan guna kabel charger kita ataupun buat-buat pinjam powerbank kita. Suami ni pulak kalau isteri dah minta nak pinjam takkan tak bagi kan. Jadi termagu la kita seharian sambil menunggu handphone si dia dicas penuh.

5. Dia akan guna apa sahaja cara untuk distract perhatian saya terhadap handphone. Tiba-tiba je dia boleh masuk ke bilik sambil bawa buah epal la buah anggur la semata-mata nak alihkan perhatian saya. Paling dasyat sekali dia bawak masuk anak-anak. Mana boleh tahan! Comel kot! Terus saya letak handphone dan peluk cium anak saya! Argh!

IKLAN

Apa pun kita kena educate suami masing-masing tentang Electronic Screen Syndrome. Bagitahu suami elok-elok atau share artikel ni kat suami tentang efek buruk kalau duk mengadap je skrin handphone dan laptop tu. Antaranya :

– Menyebabkan penurunan kemampuan kognitif
– Mata jadi kering dan retina mata boleh rosak
– Susah nak tidur
– Emosi tak stabil
– Lebih cenderung untuk kena Metabolic Syndrome seperti Kencing Manis, Kegemukan dan Tekanan Darah Tinggi

Jangan risau, biasanya orang yang kurang sensitif dengan perasaan orang lain ni akan mudah tersentak dan insaf bila dia tahu benda ni ada efek buruk pada dirinya sendiri juga nanti.

Sumber : Taufiq Razif
Suami Insaf Yang Sedang Kembali Ke Pangkal Jalan