Sebak bila mengetahui kisah haiwan kesayangan Nabi Muhammad dianiaya dan hampir terbunuh.

Mujur ada yang membantu menyelamatkan nyawa anak si bulus ini. Kelihatan comel-comel haiwan berbulu putih ini.

Ikuti selanjutnya kisah ini. Moga jadi pengajaran buat kita semua.

CERITANYA BEGINI..

Mereka b2 ni sebenarnya kucin jiran sblh umah saye..dlm bape bulan sblm ni, mak kucin ni dlm keadaan mengandung,mak kucin ni selalu dtg umh mntk mkn. Pagi2 lg dh tercongoi dpn pintu umh mntk mkn..rasenye tuannye x bagi die mkn kot tdetik dlm hati..dan sejak itu tiap2 ari dr pagi tghari ptg dan mlm die mntk mkn kt saya dan sekali gus die melepak je kt umah saya..saye xkisah pun bagi mkn cm dr cara die mkn seolah2 tuan die mmg x bagi mkn lgsg..kesian…nak2 tgh mengandung..

KENA KURUNG

Bila dah melahirkan pun keadaan ttp sama..msh mntk mkn ke saya..cm peh bape ari slps itu die tak dtg2 lg ke umah..bayang die pun saya x nmpk.dlm hati berkata mybe tuan die dh bwk die ke mana2. Dlm hati tumbul rasa rindu..3 ari slps itu tercongoi lg dpn pintu..lega..cuma kali ni x sekerap selalu..kdg2 cume dengar suara die tapi tak tahu di mana..timbul rase dlm hati yg x sedap..siasat punye siasat rupe2nye die di kurung bersama2 anaknya..kdg2 berhari2 tak keluar..makan??..saya syak dia kelaparan..

Tapi entah bagaimana,mybe terlalu lapar die usaha utk keluar dan berjaya..tp kali ni die dtg membawa anak2nya yg umurnye baru sebulan.pelik sbb amat jarang mak kucin membawa anak2 pergi ke rumah org lain.. tapi kali ini tuan die tau yg mak kucin ni tlh lari bersama anak2 ke rumah saya..dan amat berat hati utk memulangkan semula ke tuan nye sbb sy tau apa akn jadi..

Tekaan saya betul..kali ni lg teruk tuan kucin ni buat..die kurung mereka berdua berhari2 lagi tapi kali ni di sorok ke dlm..kalini cume berlindungkn papan yg kecil menutup kurungan mereka. Berujan berpaneh mereka berdua di luar..kdg2 kalau die dpt lepas kn diri,abeh taik2 penuhi badan..jd korg blh tau apa telah tjadi pd mereka..

Sy nk menolong tak terdaya cm air mata yg menitis melihat keadaan mereka berdua..satu hari sy tgk tuan umah dh berhari2 tiada di rumah..kucin pun saya tak nmpk yg pd ketika itu mereka di sorokkn..sy agak tuan mereka tlh membawanye pulang ke kg..tp sedikit aneh krn sy msh terdengar suara ibu kucin tersebut dan sy andaikn mybe terlalu rindu..

HARI KETIGA MAKIN KURUS!

IKLAN

Masuk ari k3 suara mak kucin ni mkin sayup tp kuat kedengaran lg…sy tak sedap hati sbb hati mengandaikn yg mereka msh ade di rumah tersebut..dlm hati berkata “ya allah kau tunjukkn aku kebenaran adakah benar kata hati ku yg mengatakn mereka msh di sini”.. tup2 xsampai sejam entah mcmana suami nmpk kurungan kucin dan ade mereka di dlm..ya allah daif nye mereka kurus,dahaga dan kelaparan di tinggalkn begitu sj selama 3 ari tanpa makanan dan minuman..

Saye nekad memasuki dlm kawasan rumah tersebut utk menyelamatkan mereka..kalo sy di tangkap krn menceroboh pun sy sgup demi menyelamatkan mereka berdua..

Dlm hati tergamak tuan mereka buat mereka b2 begini..apa motif mereka di tinggalkn di dlm kurungan selama berhari2 tanpa makanan dan minuman..dan knp sangkar mereka di sorokkn??..korg pikir lah..sampai skrg tuan kucin ni xbalik2.. rumah mereka kosong..

KINI DALAM JADI ‘ANAK’ SAYA!

IKLAN

Allah maha kaya..

Skrg ni secara otomatik mereka tlh menjadi anak2 saya.. mereka pun dh xbalik dan x pandang lgsg umah tuan mereka..sbb bg mereka sy adalah tuan yg baru..umur mereka panjang..skrg ni idup mereka bebas bermain..dan yg sy xblh lupa pandangan ibu kucin di saat sy menyelamatkan dan memberi mereka mkn dan minum..dan skrg mereka semakin nakal hihi..

Jd jgn lah kite aniaya apa pun binatang terutama kucin..apatah lg membunuh dgn niat..sy hrp cerita sy ni di jdkn pengajaran..tengkiu admin krn meluluskan.. sekadar berbagi cerita..

Ibu kucin name teh
Anak kucin name kecik..
Ahli baru fmlyku..

Sumber: Farahida Ufun