Wanita bekerja pastinya berdepan dengan tugasan yang agak padat bilamana terpaksa menyiapkan menu berbuka setiap hari, selepas balik daripada bekerja. Satu kelegaan kepada ibu-ibu yang memilih jalan untuk hanya membeli di bazaar Ramadan sebagai juadah berbuka.

Pun begitu, pastinya dapat jimatkan banyak kos jika memasak sendiri buat anak-anak. Lebih-lebih lagi bagi yang mempunyai anak ramai. Dapat makan sepuasnya bersama-sama.

Bagi memudahkan proses memasak, ibu-ibu harus lebih bijak menyiapkan segala kelengkapan. Antara salah satu caranya ianya menyediakan pes makanan yang dibuat sendiri lebih awal.

Mungkin sekadar menyiapkan pes sambal cili biasa itu sudah menjadi perkara biasa. Namun menyediakan pes beberapa makanan antara yang patut kita lakukan. Malah kalau ikut cara yang dilakukan oleh Awien Ariff ini, ketika hendak memasak, dia menggabungkan pes-pes ini mengikut jenis masakan. Jadi selain pantas, dapatlah jimatkan ruang peti sejuk. Win!


PES-PES MASAKAN YANG SELALU KITA GUNA

Kita ni taklah rajin ke dapur tapi time malas boleh heret seminggu siang malam tapau je. Jadi, bila dah ada pes-pes macam ni, senang nak masak. Kawan-kawan, kenalan, sedara mara, adik beradik nak datang mengejut pun kita tak terkejut sangat.

Ok kita share resepi pes masakan dan sedikit resepi sebagai contoh.

1. Pes Cili Kering
– Rebus Cili kering dulu.
– Blend Cili Kering, bawang besar dan bawang putih.
– Cili kering lebih kurang 1/2 kilo, bawang besar 4 biji, bawang putih (10 biji)

Antara masakan yang boleh guna pes ini:

– Bihun Goreng, Mee Goreng, Kuew Teow Goreng, Maggie Goreng
– Nasi Goreng
– Asam Pedas
– Segala jenis masakan bersambal (sotong, udang, ayam, ikan etc)

2. Pes Ikan Bakar

– Blend serai, halia, lengkuas, kunyit hidup, bawang besar, bawang putih, cili kering
– Ok yang ini korang agak-agak je lah ya. Serai tu lebih sikit. Balancekan semua bahan.
– Dah siap masak dulu ya, baru masuk peti ais.

IKLAN

Antara masakan yang boleh guna pes ini:
– Ikan Bakar, rendang (Ayam, Daging, Kerang etc)
– Masak hitam dan kerutub, kuzi
– Ayam masak merah

3. Pes Masak Lemak

– Bawang besar, bawang putih, halia, kunyit hidup, cili padi hijau (ikut pantang mak kita tak bagi pakai cili merah tu, katanya nanti warna dia tak cantik)
– Bawang besar 3 biji, bawang putih 8 biji, halia seketul, kunyit hidup sebiji, cili hijau (Ikut nak pedas mana)
– blend semua bahan

Antara masakan yang boleh guna pes ini:
-Segala jenis masak lemak (ayam, daging etc)

IKLAN

4. Pes Cili Padi
– Cili, bawang merah (yang kecil), bawang putih
– Cili 20 biji
– Bawang merah 10 biji
– Bawang putih 5 biji

Antara masakan yang boleh guna pes ini:
– Nasi Goreng, bihun goreng, mee goreng
– Sambal ayam hijau
– Ikan sambal cili api
(Segala jenis tumis boleh guna pes ni ,(tumis sayur etc)

5. Pes Kari Ayam (Pes kari ikan pun sama cara)
– Bawang merah, bawang putih, halia, kunyit hidup, cili serbuk kari
– Bawang merah 20 biji
– Bawang putih 10 biji
– Halia 3 inci (lebih kurang seketul)
– kunyit hidup 2 inci (lebih kurang seketul)
– Serbuk kari ayam (3 peket kecil)

Antara masakan yang boleh guna pes ini:
– Of course kari ayam.. hehe..
– Kari daging, Kari telur, Ikan Bakar Portugis

Selamat mencuba!

Kredit: Awien Ariff