Menyuntik keserian dekorasi rumah kalau dihiasi dengan bunga-bungaan artifisial seperti gubahan orkid, tentu menyerlah. Lagi pun penjagaan bunga artifisial ini mudah, jadilah tidaklah memerlukan dijaga rapi berbanding meletakkan tumbuhan hidup di dalam rumah, perlu disiram setiap hari.

Untuk itu, jika dibeli gubahan dipasaran boleh tahan juga harganya ada yang sampai ratusan ringgit. Namun jika anda ikuti langkah demi langkah yang ditunjukkan ini, bukan sahaja rumah anda nampak dberhias indah malah poket pun tak rabak.

Nak tahu lanjut, jom ikuti langkah demi langkah yang dikongsikan ini.

Tutorial cara gubah bunga orkid dalam pasu

Bahan-bahan yang diperlukan

Beberapa tangkai bunga orkid – ikut pilihan masing-masing dan saiz gubahan yang di kehendaki . AJ beli dari Romatika.
Daun bunga orkid – AJ beli di Romantika ( satu pek ada 3 helai bercantum RM4 ++)
Lumut kering – AJ guna dua plastik
Daun hiasan tambahan jika perlu
Batang buloh atau plastik untuk mengikat tangkai orkid supaya tegak
Dawai pengikat – boleh beli di kedai barang hantaran atau kedai bunga
Gam putih – boleh beli di kedai buku
Pasu
Span kering – AJ guna dua ketul

Cara penyertaan:

 

IKLAN
  1. Potong span kering mengikut saiz pasu dan isikan sehingga penuh permukaan pasu.

2. Picitkan gam putih dan ratakan di atas span kering untuk melekatkan lumut kering di permukaan pasu sepenuhnya.

3.Tepekkan permukaan pasu dengan lumut sepenuhnya dan biarkan kering.

IKLAN

4. Pacakkan tangkai bunga orkid mengikut idea gubahan masing-masing. AJ menggunakkan 4 tangkai bunga orkid dan pacakkan di empat penjuru di bahagian tengah pasu. (Abaikan karpet kami yang bergulung tu ye sebab nak buat kerja gubahan ni nanti habuk span kering dan lumut tu bertabur melekat kat karpet, sebab tu kami gulung hehe )

5. Ikat bahagian batang bunga orkid dengan buluh kecil atau pun batang plastik untuk mempastikan batang tangkai bunga orkid kita tegak berdiri dan mudah nak lenturkan bunganya nanti. Kalau tak tangkai bunga orkid ni akan tumbang kerana ianya ringan. Ikat dengan dawai halus pengikat tu sahaja

6. Dibahagian dasar pasu, pacakkan daun orkid memenuhi ruang permukaan lumut dan boleh lah kalau nak tambahkan daun hiasan lain mengikut kreativiti masing-masing. Semua tu sebagai kemasan bahagian bawah pasu dan untuk mencantikan gubahan dan agar nampak asli dengan daun orkid serta akarnya.

7. Lenturlah bunga orkid mengikut sudut yang ingin di letakkan. Dan siaplah satu gubahan bunga orkid viral tetapi dengan cara kita sendiri malahan dengan kos yang jauh lebih murah. Sepasu gubahan di atas tu termasuk pasu lebih kurang RM100 lebih sahaja.