Lazimnya hujung minggu, para isteri akan membeli barang basah untuk stok seminggu terutamanya bagi yang bekerja. Namun, untuk kekal fresh tentu memerlukan teknik yang betul untuk penyimpanan terutama sayuran.

Menarik perkongsian seorang wanita ini menerusi facebooknya, Ismiza Ishak menggunakan aluminium foil dan tisu dapur untuk memastikan sayur kekal segar.

IKUTI PERKONGSIAN INI.

Assalamualaikum…
Buat sahabat semua, kaklong nak share sedikit ilmu cara utk simpan Sayur-Sayuran agar tahan lebih lama.

Tak byk kos yg di perlukan. paling penting jangka hayat Sayur-Sayuran yg kita beli lebih tahan lama Dan Masih Segar setiap kali Kita nak guna utk bahan masakan Kita. Sgt berguna ilmu ni.

Bahan-bahan yg Di perlukan aluminium foil, tisu dapur, selotep dan permanent marker pen.

1. Aluminium foil (ukuran agak-agak boleh bungkus Sayur-Sayuran yg kita nak simpan)

2. Tisu Dapur (pun ikut selera dan kesesuaian)

3. Lipat Dan bungkus Sayur-Sayuran.

IKLAN

4. Kemaskan dengan soletep Dan tandakan tarikh (senang kita ambil ikut tarikh, guna sayur yg tarikh lebih lama Kita simpan sebelumnya supaya tak membazir)

5. Kalau ikut cara kaklong, saya lebih suka potong Dan simpan dalam portion kecik supaya nanti senang ambil utk sekali masak (saya suka campur sayur Dan bahan lain). Cth, satu Brocolli saya bahagikan kpd 3 bahagian.

6. Ada cth sayur yg saya ambil gambar Di bawah, tarikh 1/5/2020 Dan Masih Segar pada tarikh 10/5/2020 – Kobis Panjang

7. Peria yg saya potong separuh – dah masak pada tarikh 1/5/2020 juga Masih elok pada Hari ini 10/5/2020.

IKLAN

8. Cara ni sesuai utk org yg jenis cermat, sayang kalau sayur mudah rosak Dan paling penting effort utk basuh,keringkan, potong, bahagikan, bungkus Dan susun dalam peti. Buka bungkus dengan cermat, bila habis guna Sayur-Sayuran Tu, aluminium foil masih boleh guna lg sekali kalau Masih elok. Kalau korang ganas, sekali guna je la aluminium foil. Management utk apa pun perkara dlm hidup sgt penting.

Kena lebih sedikit usaha dan tenaga utk pastikan sesuatu Tu berbaloi dgn duit yg Di laburkan. Bahan masakan jaman la ni pun bukan murah. Selagi boleh jimat Dan panjangkan hayat Sayur-Sayuran Kita apa salahnya Kan.

Sumber: Ismiza Ishak to Masak Apa Hari Ni.. (MAHN)