Siapa peminat laksa?Meh munculkan diri anda di sini. Biasanya kita asyik belajar buat resipi kuah je kan. Apa kata kali ini kita cuba pula buat sendiri laksa. Lagi puas hati nak makan.

Tak payah nak risau tentang bahan, ini cara yang cukup mudah dan tanpa bahan pengawet. yang diperlukan hanyalah air panas, tepung beras dan juga tepung ubi.

Nak tahu caranya, jom tengok resipi oleh Natasya Addawiyah yang berkongsi resepi laksa beras homemade yang mudah, bersih, halal dan jimat.

LAKSA BERAS
Laksa pulas sendiri.. Tak penah langsung beli laksa kering/ basah di kedai. Buat makan, order dari costm memang buat mee laksa sendiri.

(hidangan utk 8-10 org makan)

5 cawan air di didihkan. Air panas kena betul2 panas.

½ kilo tepung beras cap teratai

3 sudu besaq tepung ubi (menggunung).

Ayak kesemua tepung.

Bila air dah jerang…tuang sikit-sikit dulu.. Agak2 secawan dulu. Hati2 masa tuang air panas.

masukkan 5 sudu besar minyak masak ke dalam adunan tepung (rujuk dlm gambar)

tepung masih panas gaul dgn senduk dulu. Dah suam boleh uli dengan tangan.

kalau masih bertepung lagi tuang air panas sikit-sikit


uli sebati sampai tak melekat di tangan.

masukkan dalam kebok @ acuan. Terus pulas atas periuk kukus.
(rujuk dlm gambar)

IKLAN


Kukus selama 15-20 minit.

mee laksa dah masak angkat periuk kukus tuang mee laksa ke dlm besen yg telah isi air. Biarkan sekejap 10 minit ke dlm air.


Angkat & tapis

siap di hidangkan dgn kuah laksa & sayur mayur.


Selamat mencuba…


Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web  https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh ajukan di nombor yang tertera di poster.