Dalam melayari alam rumah tangga, suami dan isteri harus saling bekerjasama dan membantu antara satu sama lain. Lebih-lebih lagi jika kedua-duanya bekerja. Jangan apabila balik ke rumah, hanya seorang yang sibuk di dapur, manakala seorang lain melepak di depan tv sambil berehat.

Mungkin kerana sejak dulu lagi, kita sudah terbiasa dengan isteri atau ibu yang menguruskan rumah tangga termasuklah membuat segala kerja rumah. Jika suami yang melakukan, pasti ada yang memandang sinis dan menganggap lelaki tersebut takut bini dan sebagainya.

Hakikatnya ini memang kerja suami, dan untuk menjadi isteri yang baik, mereka “tolong” buat sebab kita tak sempat buat.

Perkongsian dari Nur Atiqah ini mungkin biasa pada pandangan orang lain, namun dari sisi seorang isteri ia satu perkara yang cukup bermakna.


“Ayang, dalam peti ais ada apa lagi?”

Ikan kembung ada 5 ekor, tenggiri sekor, ayam sebelah…”esok ayang pergi pasar ya, duit abang dah letak dalam beg, kalau tak cukup, ambik yang abang selit tepi laci almari tu…”

Esok bila balik kerja, “Ayang, pagi tadi pergi pasar habis berapa ringgit…?”

40 bang…”Dalam beg tinggal lagi brapa?”…30 lagi…saya ambik beg duit isteri, tambah lagi 50…Esok2 balik tanya lagi, duit kurang, kita topup…bukan nk bagitau yang saya ni banyak duit, tapi itu tanggung jawab suami…duit yang dia habiskan tu, semua untuk belikan barang2 untuk dia nak masak…bagi makan minum ni termasuk dalam nafkah & tanggung jawab seorang suami…

Pastu, buka mesin basuh, tengok ada pakaian tak basuh lagi…”Ayang, ada tak lagi baju2 kotor yang nak basuh…?”Dia ambik, masuk dalam mesin…kita pun masukkan air, masukkan sabun, biar mesin tu jalan sendiri…siap ja basuh, kita masuk dalam bakul…”Abang, tinggal la, esok ayang sidai…”… takpe, ni kerja abang, abg sidai jap je ni…

IKLAN

Hujung2 minggu, hari sabtu dan ahad, tanya isteri, “umah dah sapu ke yang?” Dah…dua ari lepas bang…”Ok, abang sapu lagi…” Jumpa la rambut dia, bergumpal sana sini…”Ayang, meh nak tgok kepala…” Dia pun datang…”Kenapa bang?” Saja, abang jumpa banyak rambut bila abang menyapu rumah, abang takut ayang dah botak je (saja gurau2 dengan isteri)…saya sambung sapu umah, mop umah, cuci kipas, lap almari…isteri jaga anak, suap anak sarapan sambil main basikal kat luar, saya dok dalam umah, buat kerja-kerja rumah…

Siap je kerja, ambik periuk nasi, basuh beras, masak nasi 2 pot, cukup la untuk kami satu keluarga…”Ayang, abang keluar beli lauk yang dah siap kat kedai…hari ni ayang  tak payah masak, cuti, berehat…”

IKLAN

Ini adalah antara tanggungjawab seorang suami dalam rumah tangga…jangan bersikap lepas tangan dan menganggap ini tanggung jawab dan tugas seorang isteri…bila suami ada kesempatan, ada masa, kena buat semua kerja-kerja ni dan bukannya mengadap hp atau keluar melepak dengan kawan-kawan.

Didik diri untuk buat kerja-kerja umah…ini kerja suami…

RasulullahSAW pun banyak membantu isteri-isterinya dalam melakukan kerja-kerja rumah apabila baginda ada masa lapang…Sunnah ni, jarang suami-suami nak ikut, tapi kalau sembang bab poligami, terangkat bontot nak ikut…tepuk dada tanya diri sendiri la ye sama ada kita dah buat belum tanggung jawab ni. Kalau selalu buat, lama kelamaan dah jadi biasa…not a big deal pun.

Hakikatnya ini memang kerja suami, dan untuk menjadi isteri yang baik, mereka “tolong” buat sebab kita tak sempat buat.