“Berat memandang berat lagi bahu yang memikul.” Ungkapan yang biasa ditujukan kepada golongan yang menghadapi kesusahan hidup.

Namun barangkali, ungkapan ini boleh juga ditujukan kepada anak-anak sekolah yang menghadapi masalah beban beg sekolah yang berat.

Malah daripada tinjauan komen mendapati, segelintir ibu bapa tidak berpuas hati dan risau beban beg yang melampau memberi kesan kepada anak mereka.

Malah ada yang mendakwa bahu menjadi sakit, belakang badan yang membongkok, tekan emosi dan sebagainya. Lebih mengejutkan ada yang berkongsi berat beg anak sekolah hingga 8kg.

Bagaimanapun isu mengenai beban beg ini sudah lama diperkatakan sebelum ini, Namun baru-baru ini seorang guru kembali menguarakan mengenai isu ini. Bimbang dan simpati kepada nasib generasi muda ini yang semakin dibebani dengan beg yang berat serta subjek yang padat.

Menerusi posting guru, Mohd Fadli Salleh  di facebook miliknya, beliau berkongsi coretan mengenai isu ini. Perkongsian beliau mendapat resopon yang positif daripada netizen. Pada masa yang sama beliau berharap netizen menyokong usahanya itu.

Seorang guru Matematik ajar tajuk Jisim dalam kelas. Maka dibawa alat penimbang dan timbang beg murid.

Dapat purata berat beg murid Tahun 2 sekitar 5kg. Paling berat 8.3kg.

Bila aku tulis isu beg berat, ada yang sinis komen,

“Manja la generasi sekarang. Patut lembik. Kami dulu bawa beg tak ada komplen pun. Jangan manjakan sangat”.

Manja? Kemon beb. Ni isu kesihatan anak-anak kita. Banyak dah yang terkena. Harap tak kena pada anak kau lah.

Lagi satu nak cakap, tak boleh buat perbandingan dengan zaman dulu. Dulu 7-8 subjek je. Sekarang 12-15 subjek.

Dulu hanya buku teks dan buku tulis. Sekarang buku teks, buku aktiviti (sama besar buku teks), buku tulis, buku rujukan/latihan tambahan. Hampir subjek pula ada 2 jilid buku.

Jadi perbandingan tu tak kena. Dan paling penting, jelas subjek kita terlalu banyak, silibus terlalu tinggi, dan berat beg boleh membahayakan kesihatan anak-anak kita.

Sesuatu perlu dilakukan. Bukan beri alasan manja dan seumpamanya. Ia langsung tak membantu apa-apa.

Netizen sokong

Tinjuan mendapati netizen turut berkongsi pengalaman yang sama

IKLAN

 

 

Ada orang tag saya kat gambar anak kawan dia di UK pergi sekolah. Kecik je beg. Yang besar tu bekal makanan.

Mohon netizen menyokong usahanya.

IKLAN

Sumber: Mohd Fadli Salleh

 

*Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club