Wanita ini jiwanya ‘fragile’ mudah tersentuh dan beremosi. Jika tidak dapat mengendalikan diri dengan sempurna boleh memberi tekanan pada diri.

Sehubungan itu, wanita sibuk mana pun memerlukan masa untuk dirinya sendiri. Masa ini juga digelar ‘me time’ menjadi terapi buat diri wanita terutama yang bergelar isteri dan ibu yang sibuk menguruskan rumahtangga.

Apa yang merisaukan, apabila wanita mula mengalami tekanan hingga memberi impak kepada orang sekeliling termasuk suami dan anak-anak.

Hati-hati bila ada tanda ni, jika ada cepat-cepat cari masa untuk berehat atau melakukan aktiviti yang disukai. Jangan sampai makan diri, nanti keluarga binasa. Apa pun buatlah kata hati, jika rasa penat, berehatlah dulu, tenangkan minda agar dapat menguruskan keluarga dengan sempurna.

Tanda-tanda isteri sangat perlukan me-time

– Mudah menjerit
Bila tahap irritability meningkat, anak silap sikit je dah mampu buat kita menjerit. Makin sibuk, makin tinggi tahap irritability.
– Cepat sentap
Tak boleh silap cakap sikit, melenting. Walaupun tahu anak tu tak sengaja tapi tetap rasa sentap.
– Susah nak sangka baik
Cepat nampak anak nakal, degil, lasak dan buas sedangkan sebenarnya anak tu nak bermain, nak perhatian dan nak manja-manja je.
– Rasa tak tenteram
Hidup serba tak kena. Buat kerja pun rasa tak syok. Itu natijah jiwa yang sering di abai dan tak di nurture sebaik-baiknya.
– Suka cari gaduh
Bila otak dah tepu, semua benda jadi tak kena. Bukan dengan anak je, dengan pasangan pun boleh jadi bergaduh kalau ada tak kena di mata.
– Cakap kasar
Ibu yang ayu dan lemah lembut pun boleh berubah cara cakapnya jadi kasar dan kesat. Bahasa kau aku dengan anak. Ini antara kesan dari burnout berpanjangan.

Masa untuk bertenang

IKLAN

Me-time la sebelum ia menjadi parah!
Buatlah sekali sehari.
Tak dapat sehari sekali, buat la seminggu sekali.
Tak dapat seminggu sekali, buat la sebulan sekali.
Tak dapat juga sebulan, buat la walau sekali pun bila ada peluang.
Lebih baik buat dari tak buat langsung. Sungguh itu la big faktor sikap kita jadi baik atau teruk.

Sumber: Mohd Fhais Salim

IKLAN

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club