Persiapkan diri kita dengan ilmu dan pengetahuan tentang harta peninggalan untuk diwarisi kepada ahli keluarga yang masih hidup agar kehidupan mereka terjamin.

Baca perkongsian daripada seorang peguam syarie ini sama ada perlu lakukan hibah atau wasiat.


Yang Mana Satu : Hibah Ke Wasiat?

Hibah ke Wasiat sebenarnya dua2 ada fungsi dan peranan dia masing2. Susah nak faham kalau kita hanya bagi fakta2 sahaja. Saya kena buat part demi part sebab saya ada banyak kes2 dan kisah benar nak dikongsi. Supaya melalui kes2 dan kisah benar tu lebih mudah orang ramai nak faham aplikasi hibah dan wasiat yg lebih praktikal bukan berdasarkan teori sahaja.

Ok biasanya yg banyak bertanya pasal hibah dan wasiat ni golongan wanita para isteri2. Sebab mereka tahu bahagian mereka paling sedikit. Sampai ada yg mintak tolong saya..”puan tolong la pujukkan suami saya supaya buat hibah. Kalau saya yg cakap nanti dia ingat saya cuma nak harta dia dan nak suruh dia mati dulu dari saya..” Haa.. siapa yg pernah terfikir dialog di atas? Saya tak boleh pujukkan.. nanti jadi lain pulak. Yang saya boleh bantu hanya tolong bagi kefahaman dan kesedaran sahaja.

Tapi kalini saya nak kongsikan 1 kes yg melibatkan org lelaki sendiri. Seorang lelaki yg juga suami dan ayah kpd seorg anak perempuan datang berjumpa saya untuk buat hibah. Umurnya muda lagi tapi dah ada harta 2 biji rumah yg lokasinya agak strategik dan beberapa ekar kebun sawit. Profil kewangannya mmg cantik dgn beberapa pakej insurans yg diambil dan beberapa pelaburan yg dibuat. Apa yg membuatkan beliau nekad nak buat hibah?

Ceritanya.. ”Isteri saya surirumah. Saya hanya ada seorang anak perempuan. Adik-beradik saya ramai lelaki dan ibu saya masih hidup. Baru2 ni saya ada borak2 santai bagitau nak merancang harta saya dgn keluarga. Adik-beradik saya tak setuju. Katanya diorang pun ada hak ke atas harta2 saya. Ibu saya pun ada cakap dia nak bahagian atas rumah saya. Saya terkejut dan tak sangka! Sebab saya masih hidup dan harta2 saya belum pun jadi harta pusaka lagi tapi mereka dah berkira2 bahagian mereka. Hubungan saya dgn adik-beradik pun taklah rapat sgt sebenarnya. Sebab tu saya tak lantik mereka jadi saksi saya pun puan. Tak sangka apa yg saya baca selama ni tentang perebutan harta terjadi kat keluarga saya sendiri. Bezanya saya masih hidup. Saya tak dapat bayangkan apa nasib isteri dan anak perempuan saya kalau saya tak buat apa-apa..”

Oo patutlah beliau nekad betul nak buat hibah. Betul lah..selagi tak kena batang hidung sendiri memang kita tak akan sedar. Agak2 kalau si suami ni buat wasiat nak bagi semua harta dia kepada isteri dan anak perempuan dia sahaja..apa akan jadi pada wasiat dia? Cuba bayangkan.. selepas kematian dia..dgn struktur faraid yg sama..agak2 adik-beradik lelaki dan ibu dia cabar tak wasiat tu? Sebab mereka pun waris2 si suami dan berhak dapat bahagian faraid. Kalau mereka tak setuju dengan wasiat tu, mereka boleh cabar wasiat tu di mahkamah syariah. Hanya mahkamah syariah sahaja yg ada bidangkuasa untuk tentukan samada wasiat tersebut boleh dilaksanakan atau tidak bukannya agensi yg menyediakan wasiat tu. Antara perkara penting yg mahkamah akan ambil kira :

1) Adakah wasiat itu mengikut hukum syarak? Tidak. Kerana wasiat itu dibuat kepada waris iaitu isteri dan anak perempuan. Sdgkan wasiat sepatutnya dibuat kepada BUKAN waris. Tambahan lagi dibuat ke atas semua harta bukan 1/3 sahaja.

2) Jika wasiat dibuat kepada waris..adakah waris2 yg lain setuju? Jika waris2 yg lain setuju tak ada masalah maka wasiat tersebut boleh dilaksanakan. Tapi dalam kes ini? Jika ada waris2 yang cabar maka wasiat itu akan terbatal dan tak berkuatkuasa.

Maka akhirnya harta2 si suami tadi akan dibahagikan secara faraid. Dan bahagian isteri hanya 1/8. Apa akan jadi pada nasib isteri dan anak perempuan tadi jika msg2 akan menuntut bahagian ke atas rumah tu? Adakah itu hasrat si suami tadi semasa menulis wasiat? TIDAKKK! Perkara tu takkan terjadi puan..sebab saya masih hidup dan saya nak buat hibah sekarang! Fuhh tersedar dari lena dan igauan mimpi ngeri rupanya..

Adakah hibah tak adil dan melarikan hak waris2 yg lain? Perlu difahami..hibah dibuat semasa hidup. Dan harta tersebut bukan lagi harta pusaka. Kita berhak nak bertasarruf dgn harta kita sendiri. Nak bagi kat orang atau nak jual itu hak kita. Kecuali kalau kita dah mati, harta itu bukan harta kita lagi. Ia akan jadi harta pusaka. Barulah perlu ditadbir mengikut prosedur harta pusaka.

Nota 1 : Suami tu cuma hibahkan rumah2 dan kebun sawit kat isteri dan anak perempuan dia je. Sbb nak pastikan isteri dan anak dia ada tempat tinggal dan pendapatan lepas dia mati nanti. Harta2 dia yg lain macam ASB, saham2, wang tunai dll tu semua dia tak hibahkan pun. Tetap akan diagihkan secara faraid kpd waris2 yg lain.

Nota 2 : Yang saya faham hibah tu hadiah. Habis tu kalau dah hadiahkan semua harta2 kita kat orang, kita dah tak ada apa2 harta lagi la kan? Kalau isteri dan anak tinggalkan saya macamana? Haa sebab tu nak buat hibah pun kena ada ilmu bukan pakai buat je. Hibah kan ada banyak jenis. Hibah mutlak dan hibah bersyarat. Keperluan setiap orang tak sama.

Hibah tu tak zalim. Yg zalim tu org yg tak nak cari ilmu yg betul tentang hibah dan wasiat. Hibah bukan melarikan pusaka tetapi merancang harta.

Sumber : Roslina Safiyah & Co.

 

 

Tinggalkan Komen