Bahagia rumahtangga ada pelbagai cara untuk dikecapi.

Pasangan yang saling melengkapi antara satu sama lain sentiasa menunju kearah hidup yang lebih harmoni.

Sebagaimana perkongsian ini, menjelaskan apa itu sebuah rumahtangga yang bahagia. Ia berkisar mengenai adat dan sunnah. Moga muhasabah diri dan dijadikan manfaat dengan perkongsian yang dipaparkan oleh saudara Syedbahri Syed menerusi facebooknya.

Adat Melayu vs Sunnah Islam Dalam Rumahtangga…

Adat :

Isteri hidang makanan utk suami, isteri berdiri tepi…apa2 tak cukup, isteri kena tambah…hbis suami mkn, isteri kena angkat pinggan suami dan basuh…pastu bru isteri boleh mkn…

Sunnah :

Rasulullah s.a.w mengajak isteri Baginda makan sepinggan dgnnya…Rasulullah s.a.w hanya menggunakan 1 cawan dan Baginda minum di tempat yg sama yg diminum isterinya…Rasulullah s.a.w juga menyuap isterinya makan…

πŸ˜ŠπŸ‘

Adat :

Bila suami balik, makanan wajib ada bwh tudung, atas meja…

Sunnah :

Rasulullah s.a.w pulang ke rumah lalu melihat tiada makanan utk dimakan…ini kerana isteri Baginda belum ke pasar…Lantas Rasulullah s.a.w menyoal Saidatina Aishah, “Belum ada makanan ya Humaira?”

Saidatina Aishah menjawab belum ada kerana beliau belum ke pasar lagi…

Rasulullah s.a.w terus berkata, “Jika begitu, aku puasa saja hari ini…”

πŸ˜ŠπŸ‘

Adat :

Isteri kena hantar suami smpai depan pintu rumah, isteri kena tunggu suami balik depan pintu rumah…

Sunnah :

Pernah sekali Rasulullah s.a.w pulang ke rumah dan Saidatina Aishah telah terlelap tidur. Baginda masuk perlahan2 ke dalam rumah dan Baginda tidor di luar bilik kerana tidak mahu membuatkan isterinya terjaga dari tidur…

πŸ˜ŠπŸ‘

Adat :

Keje2 rumah semuanya tanggungjawab isteri…tanggungjawab suami ialah kluar mencari rezeki sahaja…

Sunnah :

IKLAN

Rasulullah s.a.w sering membantu isteri Baginda selepas Baginda pulang ke rumah…Baginda merupakan seorang pemerintah, pemimpin umat islam…Byk perkara yg Baginda kena fikirkan dan lakukan…namun Baginda masih menolong isteri Baginda melakukan keje2 rumah…

πŸ˜ŠπŸ‘

Adat :

Kedudukan suami itu tinggi…isteri perlu taat dan hormat walau mcm mna pun keperibadian seorang suami tu…

Sunnah :

Rasulullah s.a.w pemimpin tertinggi umat islam…namun bila pulang ke rumah, Baginda merupakan org yg paling bertolak ansur dan lemah lembut dgn isteri…Baginda sedikit pun tidak meninggikan suara terhadap isteri Baginda…

Bahkan Baginda bersabda, “Sebaik-baik kalian ialah yg paling baik terhadap isterinya, dan aku baik terhadap isteriku…”

πŸ˜ŠπŸ‘

Adat :

IKLAN

Seorang isteri wajib pandai memasak…suami dah bayar hantaran tinggi, klu tak pandai masak, maka isteri tu tak setimpal dgn wang hantaran yg dibayar…

Sunnah :

Ada satu ketika di mana Saidatina Aishah masak sesuatu dan ianya masin…Lalu Rasulullah s.a.w panggil Saidatina Aishah dan menyuapnya makan…tersedarlah Saidatina Aishah yg makanan itu masin dan Rasulullah s.a.w sedikit pun tidak menunjukkan muka yg kurang senang dgn masakan tersebut…

πŸ˜ŠπŸ‘

Adat :

Isteri yg menyiapkan pakaian suami dari membasuh, mengeringkan, melipat dan menggantungkan baju suami…

Sunnah :

Rasulullah s.a.w menjahit dan menampal sendiri bajunya yg koyak tanpa perlu menyuruh isterinya…

πŸ˜ŠπŸ‘

Kesimpulannya, amalkanlah sunnah dlm kehidupan rumahtangga berbanding adat…tak salah utk ikut adat, tapi biarlah bertempat…jgn terlalu menjunjung adat sehingga memudaratkan dan menghambakan org lain yg ada didalam rumahtangga tersebut…

Saidatina Aishah berkata, “Kalau Rasulullah s.a.w berada dirumah, Baginda Nabi selalu membantu urusan rumahtangga…”

Kalau Rasulullah s.a.w yg dijamin syurga pun boleh buat mcm ni, kita yg tiada jaminan syurga ni, takkan semudah ini pun tak nak ikut dan amalkan dlm rumahtangga…? Pahala free je ni klu ikut…

Renung-renungkan…

Sumber: Syedbahri Syed