Penggunaan carseat atau kerusi keselamatan anak akan dikuatkuasa pada tahun depan supaya memastikan anak-anak selamat semasa dalam kenderaan. Biarpun di luar negara, penggunaan carseat sudah biasa dalam rutin harian mereka, sebaliknya tidak bagi masyarakat Malaysia. Namun, hati kita pastinya sebak apabila kita dilaporkan berita kemalangan yang merangut nyawa kanak-kanak akibat tidak memakai carseat sehingga menyebabkan anak itu tercampak di luar tingkap kereta. Berita ini pasti meruntun jiwa kita.

Untuk memastikan ia tidak berlaku kepada keluarga kita, perlu ada kesedaran betapa pentingnya penggunaan carseat ini. Begitu lah yang dilakukan oleh puan Afiqa Fiqa yang melahirkan rasa syukur setelah anaknya selamat tanpa mengalami sebarang kecederaan setelah penggunaan carseat,

Namun, niatnya murninya berkongsi kisahnya disalah erti sehingga ada yang menegurnya secara sinis. Apa yang pasti, kita istiqamah mengenai hal ini. Moga kisah puan ini dijadikan teladan betapa pentingnya pengguanaan carseat untuk anak-anak.

Ikuti perkongsian ibu ini, Afiqa Fiqa mengenai tragedi kemalangan jalan raya yang berlaku baru-baru ini yang dimuat naik di facebooknya pada 7 December lalu.

Assalamualaikum, sy baru sahaja lepas accident, kereta berpusing, tayar tercabut, depan kereta remuk.
.
Saya koyak bibir dan kaki. Suami dada sakit, bengkak sbb kena airbag.
Dan ALHAMDULILLAH ALLAH SELAMATKAN ANAK SY YG SEWAKTU TU DUDUK DALAM CARSEAT.
.
Sewaktu kereta berpusing saya sempat berpusing lihat anak dalam carseat mmg dia duduk dgn baik, tak bergerak, cuma dia mcm terpusing2 kepala mcm hairan.

ANAK SELAMAT TANPA CEDERA


.
Anak sy langsung tak mengalami apa2 kecederaan. Lepas keluar boleh lagi ketawa2 main2 yee, bertuah punya anak Alhamdulillah ya Allah yg penting ank selamat.
.
Ibu ibu, bapa bapa usahakanlah carseat utk anak. sy tak dapat bygkan kalau sy pangku ank kat depan, Nauzubillahminzalik.

IKLAN

EDIT **************

ANAK SELAMAT TETAPI ADA KOMEN SINIS

IKLAN

sy share utk kesedaran sahaja apa yg sy alami, yg rasa bermanfaat, syukur Alhamdulillah. Yang rasa tak bermanfaat sila abaikan. TIADA SEBARANG PAKSAAN. Apa pun kita berikhtiar sahaja sehabis baik, yg berkuasa bagi selamat itu tetap Allah. Yg ckp sy kaki dvd sbb dpt tengok ank dlm carseat waktu kereta berpusing, SY DUDUK SEBELAH DIA DKT SEAT BELAKANG, SBB TU SY DPT TGK KEADAAN DIA WAKTU TU. yg dah pakai/tau info carseat mmg takkan keluarkan statement tak berakal mcm ni sbb tahu carseat tak boleh diletakkan pd kerusi penumpang hadapan kerana bahaya letupan airbag pd carseat dlm waktu kemalangan. at least kalau tak tahu, tanya dulu. jgn tuduh sahaja. malu bertanya sesat jln. tp ni dah tahap menyimpang dah ni (merujuk dua gambar terakhir).
.
DAN sy tidak dibayar oleh mana2 pihak utk promote carseat atau terlibat dengan sebarang bentuk perkhidmatan termasuk insurans, takaful atau sebagainya. Jika ada yg berkata sy menerima sebarang bayaran, sy tak teragak2 utk mengambil tindakan undang-undang. Terima kasih.

*Terima kasih utk semua netizen yg sudi mendoakan keselamatan dan kesejahteraan kami sekeluarga. Semoga Allah lindung anda semua yg mendoakan kami dari segala kemudharatan dunia dan akhirat. Amiinn.

Moga perkongsian ini menjadi iktibar bersama. Bukan jadi bahan sinis.Jangan buat main hal nyawa ni ye. Kepada keluarga ini, tahniah alert dengan kepentingan penggunaan carseat untuk keselamatan anak-anak.

Kredit: Afiqa Fiqa