Tidak kira agama yang dianuti mahupun kaum, sebagai rakyat Malaysia kita semua berkongsi Rukun Negara yang sama sejak ia dilaksanakan sehingga kini.

Dalam tak sedar, rupa-rupanya Rukun Negara ini sudah mencecah tempoh 50 tahun pada tahun ini.

Semalam, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah melancarkan logo sambutan 50 tahun Rukun Negara di Bangunan Perdana Putra.

Dipancarkan di layar skrin dengan animasi 3-Dimensi, logo yang julung kali dicipta itu dilancarkan selepas Perdana Menteri menyampaikan ucapan di majlis pelancaran Sambutan Ulang Tahun ke-50 Rukun Negara.

Logo yang dihasilkan membawa makna yang mendalam bagi negara kita iaitu lima jalur simbolik lima prinsip Rukun Negara yang perlu dipatuhi; bulan dan bintang melambangkan prinsip Kepercayaan kepada Tuhan.

Tengkolok berkerawang bulan dan bintang simbol prinsip Kesetiaan kepada Raja dan Negara. Ia juga melambangkan Prinsip Keluhuran Perlembagaan dan Kedaulatan Undang-undang.

Angka 50 sempena sambutan ulang tahun Rukun Negara dan biru melambangkan amalan perpaduan dalam Kesopanan dan Kesusilaan.

Logo itu dihasilkan melalui kerjasama antara Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama), Jabatan Penerangan dan Kumpulan Media Karangkraf.

Berkongsi kisah disebalik ciptaan logo itu, perekanya iaitu Pengarah Kreatif Kanan Sinar Karangkraf, Norazlan Ismail, 43 tahun, mendapat inspirasi mencipta logo itu ketika membersihkan tengkolok silat.

“Dari situ saya terfikir selain songkok, kopiah dan topi yang diletakkan di kepala, tengkolok juga adalah pakaian tradisi Melayu yang tinggi nilainya dan diletakkan di tempat ‘terhormat’ iaitu di kepala. Ia juga status dan sebagai lambang atau simbolik yang perlu dihormati.

IKLAN

“Selain itu tengkolok juga ialah pakaian kebesaran yang dipakai oleh raja-raja Melayu. Ia mempunyai bentuk menarik dan unik yang tidak ada di mana-mana,” katanya sambil menyifatkan semua kaum dan bangsa dinaungi sultan dan raja.

Menurut Norazlan, beliau menghasilkan satu logo utama dan tiga logo yang lain. Logo utama dipecahkan kepada tiga opsyen reka bentuk.

“Kesukaran itu hanya di peringkat awal iaitu mencari elemen sesuai yang boleh di simplify, namun masih mengekalkan bentuk menarik. Once sudah dapat tune semuanya alhamdulillah mudah,” kata otai pereka grafik yang sudah 19 tahun berkhidmat di Kumpulan Media Karangkraf ini.

IKLAN

Pengarah Urusan Kumpulan Media Karangkraf Datuk Hussamuddin Yaacub berkata logo yang dipaparkan memberi kesan yang besar kepada masyarakat dengan menyampaikan kefahaman mengenai lima prinsip falsafah yang menjadi tunjang nasional negara.

Jelasnya simbolik tengkolok pada logo tersebut adalah keunikan warisan dan budaya Melayu yang kesetiaan kepada raja dan negara amat penting dalam memastikan kedaulatan negara terus terpelihara.

“Kita merasakan setiap logo yang mahu ditonjolkan perlu mempunyai ‘roh’ yang akan memberi kesan besar kepada masyarakat. Umum mengetahui tentang Rukun Negara ini namun kefahaman mengenai falsafah ini tidak masuk ke hati.

“Konsep logo yang ingin diketengahkan adalah mengembalikan semangat patriotik kepada negara dengan menekankan kefahaman mengenai prinsip Rukun Negara,” katanya.

Sumber : BERNAMA, Sinarplus