Gambar hiasan

Siapa sangka hanya satu panggilan seorang jururawat didakwa telah diperdaya dengan sindiket Macau Scam sehingga wang simpanannya berjumlah RM94,000 lesap.

Wanita berusia 31 tahun hanya menyedari ditipu selepas salah satu akaun miliknya sudah dipindahkan kepada beberapa akaun tidak dikenali dalam 11 transaksi dengan jumlah keseluruhan RM94,000.

Memetik daripada harian metro, Ketua Polis Daerah Port Dickson, Superintendan Aidi Sham Mohamed berkata, wanita itu membuat laporan polis pada 5 Jun lalu mendakwa ditipu sindiket menyamar sebagai pegawai Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

“Mangsa menerima panggilan daripada nombor talian mudah alih yang mendakwa daripada LHDN dan memaklumkan dia mempunyai tunggakan cukai RM38,600.90 berkaitan syarikat didaftarkan atas namanya.

“Mangsa menafikan perkara ini dan panggilan disambungkan ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuantan untuk tujuan membuat laporan polis secara dalam talian.”

Menurutnya lagi, mangsa kemudiannya bercakap dengan pegawai polis berpangkat Asisten Komisioner dan diminta untuk memuat turun pautan aplikasi MyBNM serta memasukkan butiran nama dan nombor kad pengenalan miliknya.

Aplikasi berkenaan didakwa bertujuan keselamatan supaya wang di dalam akaun mangsa tidak ditolak untuk tunggakan cukai itu.

Apa yang membimbangkan hampir setiap hari ada sahaja mangsa yang ditipu dengan scammer yang licik memerangkap mangsa.

Untuk mengelak kejadian sama berlaku, beliau menasihati agar orang ramai tidak mudah terpedaya penyamaran sebagai badan penguat kuasa atau institusi kewangan.

Juga tidak mendedahkan butiran perbankan kepada pihak tidak dikenali bagi mengelak daripada menjadi mangsa penipuan.

Sumber: Harian Metro

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

IKLAN

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520