Petua orang dulu-dulu kalau hendak dihimpunkan memang banyak. Sama ada petua kecantikan mahu pun petua penjagaan kesihatan dengan menggunakan bahan-bahan yang mudah didapati. Menyentuh tentang keberkesanannya, tidak dinafikan ada yang serasi mengikut diri seseorang.

Jadi tidak salah kiranya kita zaman sekarang mencuba petua tersebut. Contohnya dalam hal mengawal kadar kolestrol dalam tubuh badan kita. Orang dulu-dulu ada caranya yang tersendiri selain tidak menafikan perlunya mendapatkan pemeriksaan doktor.

PETUA TURUNKAN KOLESTROL & BERAT BADAN

Bahan-bahannya
3 sudu besar biji Barli
2-3 sudu kecil madu
3 gelas air
1 hirisan lemon
Ini sukatan untuk satu gelas,kalau nak lebih tambahkan aiq lagi.

Cara penyediaannya:

1. sebelum rebus Barli tu,basuh dan rendam dulu selama 2-3 jam
2. pastu rebus dengan sukatan 3 gelas air, gunakan api yang kecil@sederhana
3. Rebus sehingga dapat 1 gelas air rebusan Barli dan Barli dah nampak empuk
4. Kemudian sejuk
5. Bila dah sejuk,tuang ke dlm gelas dan masukkan 2-3 sudu madu asli(boleh jugak nak digantikan gula)
6. Perahkan sedikit lemon@masukkan hirisan lemon ke dlm gelas. Kacau rata.sedia untuk diminum.sesuai sgt anak2 minum time balik sekolah.betoi2 menyegarkan

sumber : Erin Rose

Selain petua di atas, boleh juga diamalkan minum air jus daripada nanas dan sawi sebagaimana yang dikongsikan oleh Zaleha Muhammad.

BAHAN-BAHANNYA :-

* Buah nanas
* Sayur sawi

CARA-CARANYA:

1) Dikisar halus bahan tu sampai jadi jus.
2) Minum 1 kali sehari, setiap hari.

KHASIAT BUAH NENAS YANG RAMAI ORANG TAK TAHU :-

1) Melegakan masalah sem belit
2) Mengurangkan dan menghilangkan rasamual
3) Mempunyai agen anti penbekuandarah
4) Sangat sesuai untuk anda yang ingin menurunkan berat badan.
5) Mengembalikan kolagen untuk membuatkan anda kelihatan sentiasa muda

KHASIAT SAYUR SAWI YANG RAMAI ORANG TAK TAHU :-

1) Dapat menguatkan dan menyihatkan tulang kita.
2) Sayur sawi dan sayuran hijau yang lain dapat membantu untuk mencegah kanser
3) Amat digalakkan untuk pesakit diabetis jadikan amalkan pemakanan seharian.
3) Menyihatkan rambut dan kulit kerana mampu untuk memperbanyakkan kolagen dalam badan kita.
4) Sayur sawi juga dapat membantu untuk anda mendapatkan tidur yang selesa.

Andai tidak suka dengan rasa gabungan ramuan tersebut, anda juga boleh mencuba petua ini yang diamalkan oleh Aishah Saud untuk menurunkan kolestrol. Terbukti amalan ini serasi buatnya dan dikongsikan di media sosial perbezaan bacaan kolestrol, dari 7.9 kini turun kepada 5.9 setelah amalkan minum tersebut.

IKLAN

Jom ketahui apa ramuannya.

Bahan-bahan:

Halia – ketuk
Serai – ketuk
Halba
Air 3 cawan
(Rebus semua Kat ats dlm 15 minit)

Siap perah lemon. Boleh juga letak madu sikit.

 

IKLAN

 

Dalam beberapa petua yang dikongsikan ini, boleh dicuba satu persatu dan lihat keserasian dengan tubuh badan. Semoga amalan ini setidak-tidaknya sebagai usaha untuk kita menjaga kesihatan yang lebih baik. Selamat mencuba.