Video yang tular baru-baru ini meninggalkan bekas di hati ramai warganet. rata-rata melahirkan rasa sedih dan sebak dengan keadaan seorang warga emas yang  sedang duduk berniaga di atas lantai di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu, Kelantan.

Menerusi beberapa video yang dimuat naik oleh Hanif Asyraf di TikTok, pemuda itu dilihat menghampiri warga emas berkenaan dan menyapanya.

Biarpun sudah berusia 87 tahun warga emas itu masih gigih mencari rezeki dengan cara menjual nanas, serai dan asam keping.

Rupa-rupanya dia tinggal sendirian dan lebih menyedihkan sebelah matanya juga sudah hilang penglihatan.

Disebabkan tempat tinggalnya agak jauh, dia terpaksa datang ke pasar tersebut dengan menaiki teksi sendirian.

Ketika ditanya kenapa sanggup datang sejauh itu untuk menjual barang, nenek ini menjawab dengan nada sayu jika dia tidak berniaga, maka perutnya tidak boleh diisi dengan makanan.

Jawapan tersebut mengundang simpati pemuda itu lalu bertanya jika ada apa-apa yang diperlukan oleh warga emas tersebut.

Tidak meminta makanan sedap atau barangan mewah, sebaliknya nenek ini hanya meminta RM5 sahaja untuk membeli beras serta nasi goreng sebagai makanan untuk mengalas perutnya yang lapar.

 

Permintaan nenek itu dipenuhi pemuda tersebut yang terus bergegas membeli makanan.

Di akhir video, warga emas tersebut menyedekahkan barang jualannya sebagai tanda terima kasih buat pemuda itu.

@hanifasyraf1Jauh2 mek ni datang demi mencari sesuap nasi 😭 Allahuakbar , Kau berikanlah kesihatan yg sempurna untk mek ni ##sedekah♬ bunyi asal – Hanif Asyraf

@hanifasyraf1Ok part 2 😭 nnti saya cari balik makcik ni ##sedekah ##indonesia ##thailand♬ bunyi asal – Hanif Asyraf

IKLAN

Perkongsian tersebut mengundang sebak warga yang menonton. Rata-rata melahirkan rasa sayu dan sedih atas nasib yang menimpa warga emas tersebut.

Sumber: TikTok Hanif Asyraf 


Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web  https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya! Sebarang soalan boleh ajukan di nombor yang tertera di poster.